Samtliga bilar når förr eller senare sin slutdestination, som borde vara överlämning för skrotning i Dingtuna. Men skrotbilarna har aldrig haft en bestämd slutdestination. Troligtvis blir det komplicerat att nå en sådan även för kommande tider. Det förekommer allt för många kriminella bolag, som intresserar sig för de allt mer behagliga och enligt naturkraven från de ratade fordonen. Sönderrostade skrotbil i det gröna åskådliggör likväl, att det varit andra förhållanden.
För tretton år sedan upphörde den statliga skrotpengen in, och det betydde kostnader för återvinning av fordon i Dingtuna. Så det motivet till att söka lämpade avhysningsplatser i omgivningen. Igenom suspekta lagar och föreskrifter var vågspelet för finansiella följder liten eller inte någon för naturvandaler. Oerhört skarpa lagar har instiftats från Miljövårdsverket. Dessa borde lotsa bilinnehavarna att skrota bilen kostnadsfritt på en godkänd skrothandlare.
Ny organisation underlättar för bilskrotning i Dingtuna
Bilfabrikanterna fick uppdraget att strukturera Transportstyrelsens villkor för bildemontering i Dingtuna. Dessutom gavs förhållningsregler till hopbringande och demontering av bilvrak, som ofta förkastats i omgivningen. Motiven för dessa klimatdåd var bilägarnas kostnadsbesparing för bilskrotningen. Flera publicerade reportage i Dagens Industri lastade Länsstyrelsens vårdslöshet att blockera dessa rackartyg.
Det här utpekades som en av orsakerna i den nya författningen med gratis skrotning i Dingtuna. Biltillverkarna erhöll uppdraget att bilda en sammanslutning, som förmådde verkställa ställda mål. Så de första konkreta auktoriserade bilskrotarna formades i Sveriges Bilåtervinnares Riksförbund (SBR). Men deras kartell att utställa mottagningskvittens med bilskrotningsintyg förekommer inte längre. En behörig bildemontering får sin certifiering från Transportstyrelsen. En skriftlig begäran skall godkännas av klimatförvaltningen, som övervakar att den kommande skroten åtföljer Miljövårdsverkets krav enligt ”Bilskrotningsförordningen”.
Bilskrotning i Dingtuna ger ersättning
Ett fordonsvrak kategoriseras som naturfarligt avfall, och måste bortforslas och saneras på en bilskrot i Dingtuna, enligt Länsstyrelsens villkor. Dessa uppger i sin helhet hur de skilda bildemonteringarnas anläggningar skall utformas för att accepteras. Lika noggrant skildras rengöring av miljöfördärvliga bilkomponenter, oljor och ämnen. Demontering, hantering och magasinering ska bekräftas av miljöinspektörer varje år. Efter demontering av hälsofarligt material är fordonsvraket inte längre ett naturskadligt avfall utan fraktas till uppdelning och recycling. Nu för tiden är målsättningen att skrota bilen nittiofem procent recession till ett ideligen kretslopp i nyframställning uppnått. Det innebär att bilägarna kan återvinna bilen i Dingtuna med betalning, som kan ge ett par tusenlappar för en uttjänt bil.
Skrotbilar i Vetlanda har högt värde hos bilskrot
Före återvinning av bilen accepterar vissa bildemonteringar att skruva ner bildelar själv från skrotbilen. Shoppare kan hitta bildelar till en Volvo-244 till rena drömpriser. Det förekommer dessutom auktoriserade bärgare, som transporterar fordon, för återvinning av personbilar i Dingtuna, med betalning. Regler för behandling av det naturvådliga avfallet förefinns i Naturvårdsverkets specifika behörighet till bärgaren. En kommande beställare kan enkelt inspektera detta på anlitat firmans internetplats inför tjänst.