Bilskrot tävlar om uttjänade Renault-Caravelle

Bättre kördugliga Renault-Caravelle har nått en försäljningsframgång som inte tidigare varit med om. Och det beror på den uppkomna omständigheten med den nuvarande fruktade covid-19. Ångesten att använda kollektivt har inte ebbat ut igenom Regeringens uppmaningar.

Under många år har Regeringens beslut varit avsedda för reducerad bilkörning. Statens, ökade bränslepriser och trängselskatt är några dylika exempel. Det har resulterat i avsevärt fler turer till och från arbetsplatsen har åkts med buss. Så hushållets andra-bil har fått ge vika för andra förvärv. Men nu saknas den som aldrig förr. Den svårbedömda tillkommande tiden har resulterat i att inga nytillverkade fordon avyttras till vanligt folk. Vilket omfattar många statusprylar. Men en begagnad Renault-Caravelle bryter strukturen på ett uppseendeväckande vis.

Renault-Caravelle konkurrerar med kollektivtrafiken

Allmänna rekommendationer från Regeringen, som två m avstånd och munskyddens mindre betydenhet, har ökat gemene mans ovilja att resa kollektivt. Att folkhälsomyndigheten även tipsar allmänheten att köra bil rubbar inte misstrogenheten. Men hälften av familjemedlemmarna har inte möjlighet att utnyttja någon bil. Fördenskull är det mer betydelsefullt än allt annat att äga ännu en gammal Renault-Caravelle, så att alla i familjen kan färdas på ett tryggt vis. För referenserna i all ära, fungerar nog 2 m-bestämmelsen för sittande människor. Men för människor i omlopp på svårframkomliga ytor framställs det mer som en ouppnåeligt ideal. För den skull ska inskaffande av en andrabil främjas.

Uttjänta Renault-Caravelle rullar vidare

Prisvärda kördugliga Renault-Caravelle med stora CO2gaser och usel trafiktrygghet kan i flertalet fall betraktas som uttjänta bilar. Bortsett från att återvinna fordon har de blivit attraktiva för den förbjudna brottsligheten för lagstridig utförsel speciellt till Afrika.

Där är försäljningspriset uppskattningsvis 10 gånger större än liknande svenska priser. Och det har etablerats en mängd mindre verkstäder, som med lätta renoveringar kan få gamla Renault-Caravelle godkända igenom en bilbesiktning. Så kampen existerar allaredan för hushållet, som är på jakt efter en billig begagnad andra-bil.

En skrotbil från Ljungbyhed är värd pengar på bilskrot

Auktoriserade skrotar, som generellt kasserar bilen för bildelar, lockar fordonsinnehavare med höga ersättningar. Några klimatvänner har valt att lämna personbilarna här med god ansvarskänsla, genom att upphöra med vidare farande av försvagning och lägre trafiksäkra bilar. Men via farhågan skrota bilen att resa kollektivt suget efter den gamla bilen trissat upp priserna. De uttjänta fordonen förblir antagligen på vägarna i många år framöver. Klimat och ärenden kommer i skuggan av familjens säkerhet under beordrade åkturer. Så dessa bra kördugliga Renault-Caravelle säljs som aldrig förr. Ur natursynvinkel vrids klockan tillbaka otaliga decennier. Och frågan är omöjlig att undvara. Kommer det förbli så här för alltid?

Alla fordon når inte bilskrotning i Dingtuna

Alla fordon når inte bilskrotning i Dingtuna

Samtliga bilar når förr eller senare sin slutdestination, som borde vara överlämning för skrotning i Dingtuna. Men skrotbilarna har aldrig haft en bestämd slutdestination. Troligtvis blir det komplicerat att nå en sådan även för kommande tider.

Besiktning i Torslanda föregår onödig bilskrotning

Besiktning i Torslanda föregår onödig bilskrotning

När AB Svensk Bilprovning avvecklade med sin ensamrätt, som allena saliggörande aktör med befogenheter för bilkontroll i Torslanda. Då försvann också den aggressiva besvikelsen som bildats genom rörelsens inkompetens att skaffa rätt kostym till den ökande verksamheten.