Skrotade Volkswagen-Bora bilar får make-up

Det nya miljötänkandet har förut förpassat gamla bilar som Volkswagen-Bora till en bildemontering. Men nu har flera decenniums miljöarbeten omstörtas. Det är allmänt känt att äldre skrotbilar är den största bidragande skälet till de ökande koldioxiden i luften. Koldioxiden förorsakar växthuseffekten med smältande glaciärer, och förändrar klimatet med naturkatastrofer som konsekvens.

Samhälleliga pådrivning, som höjda dieselutgifter och bilskatter samt skatt på trängsel har tvingat fordonsinnehavare att ändra om mot elektrifierade bilar. En undersökare på Chalmers hävdar, att Volkswagen-Bora som uppnått tio års levnadslängd ska lämnas in till en legitimerad skrot för demolering och demontering, för att miljön nånsin skall kunna bärgas. Allt det här har gjort att en del skänkt hushållets andrabil och reser kollektivt framförallt till arbetsplatsen. Men den skrota bilen Göteborg fortlöpande Covid 19 viruset har editerat den fortlöpande processen extremt. Försäljningen av bättre kördugliga Volkswagen-Bora är suget enormt stort. Människor annonserar om att köpa dessa bovar. Hur kan denna omständighet vara rimlig?

Volkswagen-Bora konkurrerar med kollektivtrafiken

Globala inrådan från Folkhälsomyndigheten, som 2 meters mellanrum också munskyddens lägre betydelse, har höjt allmänhetens motvilja att åka spårvagn. Att folkhälsomyndigheten därtill uppmanar gemene man att köra bil rubbar inte misstroendet. Men hälften av familjemedlemmarna har inte tillgång till en personbil. På grund av detta är det mer angeläget än allt annat att införskaffa ytterligare en besiktigad Volkswagen-Bora, så att alla i hushållet kan åka på ett tryggt vis. För rekommendationerna i all heder, klaffar nog tvåmeters-föreskriften för sittande personer. Men för människor i rotation på svårframkomliga utrymmen framställs det mer som en framtidsvision. Därför bör förvärvande av en andrabil ställas i främsta rummet.

Uttjänta Volkswagen-Bora rullar vidare

Billiga begagnade Volkswagen-Bora med höga koldioxidföroreningar och dålig trafiktrygghet kan i flertalet fall ses som uttjänta bilar. Med undantag av att skrota personbilen har de blivit attraktiva för den förbjudna kriminaliteten för otillåten utrikeshandel särskilt till Mellanöstern.

Bilskrotning av fjäder i Göteborg till Volvo-164

Där är försäljningspriset uppemot tio gånger större än liknande svenska priser. Och det har startats flertalet små verkstäder, som med lätta medel kan få de uttjänta Volkswagen-Bora godkända igenom en bilprovningen. Så tävlingen förekommer allaredan för hushållet, som är på jagande efter en billig begagnad andra-bil.

Pandemin ändrar förutsättningar för Volkswagen-Bora

Behöriga bilskrotar, som generellt skrotar bilen för reservdelar, frestar fordonsinnehavare med stora betalningar. Några klimataktivister har utsett att överlämna bilarna här med god ansvarskänsla, genom att stoppa ytterligare körning av naturförsämring och mindre trafiksäkra personbilar. Men igenom farhågan att resa spårvagnar har den stora efterfrågan höjt priserna. De uttjänta bilarna förblir antagligen på vägarna i många år framöver. Natur och ärenden är sekundärt av familjens trygghet under tvungna turer. Så de här prisvärda kördugliga Volkswagen-Bora säljs som aldrig förr. Ur klimathänseende vrids klockan tillbaka flera decennier. Och frågan är omöjlig att undvara. Kommer den att stanna där för evigt?