Skrotbil Mercedes-400 går igen

Mot alla förnuftiga sannolikheter ökar handel av billiga kördugliga Mercedes-400 i höjden, som inte någon gång tidigare har skådats. Med hjälp av politiska ställningstagande har bilkörning till och från arbetet gradvis förändrats till allmänna bussresor.

Styrmekanismer som Bonus-Malus, chockhöjda bensinpriser och trängselskatter har gynnat till den miljöförbättrande ingripandet. Och familjens andra-bil har avyttrats. Men mitt uppe i den rådande coronapandemin kommer uppmaningar som snabbt ändrar rutinerna. De ger gödning till en av bilhistoriens framstående triumfer, igenom att skrotade Mercedes-400 förändras till godkända fordon.

Mercedes-400 konkurrerar med kollektivtrafiken

Allmängiltiga uppmaningar från Folkhälsomyndigheten, som 2 m distans samt munskyddens lägre relevans, har höjt gemene mans motvillighet att använda allmänna bussar. Att myndigheterna också uppmanar allmänheten att köra bil rubbar inte skepticismen. Men alla av familjemedlemmarna har inte möjlighet att utnyttja något fordon.

Av den orsaken är det mer centralt än allt annat att få tag i ytterligare en körduglig Mercedes-400 , så att alla familjemedlemmar kan färdas på ett lugnt vis. För rekommendationerna i all anseende, fungerar nog 2 m-föreskriften för sittande människor. Men för människor i rörelse på svårframkomliga ytor framställs det mera som en önskedröm. Av den anledningen skall införskaffade av en andrabil främjas.

Uttjänta Mercedes-400 rullar vidare

Prisvärda kördugliga Mercedes-400 med stora koldioxidutsläpp och usel trafiktrygghet kan i många fall ses som skrot. Frånsett att skrota fordon har de blivit attraktiva för den samordnade kriminaliteten för illegal utrikeshandel speciellt till Afrika. Där är förtjänsten uppskattningsvis tio gånger större än liknande svenska priser. Och det har startats en mängd mindre bilverkstäder, som med simpla upprustningar kan få de uttjänta Mercedes-400 godkända igenom en bilprovningen. Så tävlingen råder allaredan för familjen, som är på jagande efter en billig körduglig andra-bil.

Pandemin ändrar förutsättningar för Mercedes-400

Behöriga bilskrotar, som brukligt kasserar fordon för bildelar, lockar bilägare med stora betalningar. Några miljökamrater har utsett att överlämna bilarna här med gott samvete, igenom att hejda ytterligare körning av klimatfördärvande och lägre trafiktrygga personbilar. Men genom rädslan att åka allmänna bussar suget efter den gamla bilen höjt priserna. De kasserade bilarna kommer att leva vidare. Klimat och säkerhetsförfrågan kommer i skuggan av familjens trygghet under tvungna turer.

Skrota bilen utan nyckel?

Så de här prisvärda begagnade Mercedes-400 säljs som aldrig förr. Ur naturhänseende är det ett steg tillbaka otaliga decennier. Och frågan är omöjlig att undvara. Kommer det förbli så här för jämnan?

Volkswagen-Derby fungerar som skrotbil

Volkswagen-Derby fungerar som skrotbil

Personbilar, som Volkswagen-Derby har framställs, som en av de värsta orsakerna till dagens allt sämre klimat. Miljökatastrofer som skogsbränder, orkaner och stora vattenflöden sammankopplas till den höjda temperaturen.

Volkswagen-Jetta är skrotbil efter 10 år

Volkswagen-Jetta är skrotbil efter 10 år

Oavsett den välkända stora naturförstöringen slår gamla Volkswagen-Jetta försäljningsrekord på löpande band. Men det är sorgligt nog inte de certifierade skrotföretagen som köper upp personbilarna till skrotning.