Skrotbil Peugeot-Partner går igen

Mot alla logiska odds ökar säljande av bättre begagnade Peugeot-Partner i taket, som inte någon gång tidigare har skådats. Med stöd av politiska ställningstagande har körning med bil till och från arbetsplatsen bitvis förändrats till kollektivåkning.

Styrmekanismer som Bonus-Malus, ökade dieselpriser och skatt för trängsel har gynnat till den klimatoptimerande ingripandet. Hushållets andra-bil har sålts. Men mitt uppe i den dagens virus sjukdomen kommer tillsägelser som hastigt förändrar rutinerna. De ger näring till en av bilhistoriens anmärkningsvärda försäljningssuccéer, igenom att skrotade Peugeot-Partner repareras till godkända fordon.

Peugeot-Partner konkurrerar med kollektivtrafiken

Rådande uppmaningar från Folkhälsomyndigheten, som 2 m mellanrum och munskyddens lägre betydelse, har höjt människors motsträvighet att använda kollektivt. Att myndigheterna därtill rekommenderar privatpersoner att köra bil rubbar inte misstrogenheten.

Men hälften av familjemedlemmarna har inte möjlighet att utnyttja någon bil. På grund av detta är det mer angeläget än allt annat att anskaffa ytterligare en besiktigad Peugeot-Partner, så att alla familjemedlemmar kan köra på ett obekymrat sätt. För referenserna i all heder, klaffar nog tvåmeters-riktlinjen för sittande människor. Men för personer i omlopp på svårframkomliga utrymmen gestaltas det mer som en önsketänkande. På grund av detta bör införskaffade av en andrabil främjas.

Uttjänta Peugeot-Partner rullar vidare

Bättre besiktigade Peugeot-Partner med höga koldioxidutsläpp och oduglig trafiksäkerhet kan i många fall gälla som skrot. Bortsett från att skrota personbilen har de blivit attraktiva för den organiserade brottsligheten för laglös utförsel i första hand till Mellanöstern. Där är utdelningen sisådär tio gånger mer än liknande svenska priser. Och det har vuxit fram en mängd små verkstäder, som med lätta renoveringar kan få gamla Peugeot-Partner godkända igenom en bilbesiktning. Så tävlingen finns allaredan för hushållet, som är på jagande efter en billig äldre andra-bil.

Pandemin ändrar förutsättningar för Peugeot-Partner

Ackrediterade skrotar, som vanligtvis skrotar fordon för återvinning, frestar fordonsinnehavare med höga betalningar.

Bilskrot i Flen kan inte jämföras med en bilkyrkogård

Några miljökamrater har föredragit att överlämna bilarna här med gott samvete, genom att hejda vidare körning av klimatförsämring och lägre trafiksäkra fordon. Men genom rädslan skrota bilen att använda spårvagnar suget efter den gamla bilen ökat priserna. De utslitna personbilarna förblir antagligen på vägarna i många år framöver. Miljö och säkerhetsförfrågan är sekundärt av hushållets trygghet under tvungna åkturer. Så dessa prisvärda begagnade Peugeot-Partner säljs som aldrig förr. Ur klimathänseende vrids klockan tillbaka otal årtionden. Och frågan är oundgänglig. Kommer den att stanna där för evigt?

Skrotade Volkswagen-Bora bilar får make-up

Skrotade Volkswagen-Bora bilar får make-up

Det nya miljötänkandet har förut förpassat gamla bilar som Volkswagen-Bora till en bildemontering. Men nu har flera decenniums miljöarbeten omstörtas. Det är allmänt känt att äldre skrotbilar är den största bidragande skälet till de ökande koldioxiden i luften.

Volkswagen-Apollo är skrotbil efter 10 år

Volkswagen-Apollo är skrotbil efter 10 år

Oavsett den välkända stora ödeläggelsen slår äldre Volkswagen-Apollo försäljningsrekord på löpande band. Men det är dessvärre inte de behöriga skrotföretagen som köper upp fordonen till skrotning.