Säkerhetsfel vid besiktning i Nacka ger skrotbilsstatus

Med ett Regeringsbeslut för 50 år sen påbörjades den obligatoriska fordonsbesiktningen för personbilsägare i Nacka. Senare bildades monopolföretaget AB Svensk Bilprovning, som fanns till 2010 då ensamrätten upphörde. Då avreglerades bilprovningen med för många etableringar som konsekvens. De kolossala kötiderna vid beställningar och hindren vid avbeställning gav bilinnehavarna väldiga bekymmer vid personbilsundersökning i Nacka.

Förseningar med körförbud utlöste enorma invändningar, som drev myndigheten att sadla om. Mängden nya besiktingsverkstäder växer så det knakar efter de nya direktiven. De ofantliga väntetiderna är en svunnen tid. Men besvären hos fordonsinnehavaren har inte ändrats. Beskaffenhetsvärderingarna återfinns kvar med likadana fordran på åtgärder. Ett klass 3-fel kan bli katastrofal för den egna plånboken. Lika blir en lönande deal för en personbilsverkstad. Och i bakgrunden finns en godkänd skrot. skrota bilar för en natursympatisk fragmentering är avsikten. Vinsten med alla ändringar har emellertid blivit en drop-in för personbilsgranskning i Nacka utan beställning i en valfri hall.

Förändrade stadgar för personbilsinspektion i Nacka resulterar vanligtvis till böter

Men enstaka förordningar har just justerats. Nu gäller inte kontrolltidpunkten baserad på nummerskyltens slutsiffran. inte ens den obligatoriska kallelsen kvar. Så det gäller för bilinnehavaren själv att observera tillfälle för bilbesiktning i Nacka. Vid försummelse med detta erhåller bilen körförbud. Och skulle fordonet stoppas av ordningsmakten, kostar det 1 500 kronor i böter. Det är ägarens skyldighet att känna till det här faktumet. Statskassan bedöms dock växa med över en miljard kr från slarviga bilägare.

Bilinnehavare beslutar själv tidpunkt för bilinspektionen i Nacka

Men han/hon kan själv fastställa, när den första inspektionen i Nacka skall utföras. Senast 36 månader efter att fordonet registrerats i Sverige. Andra gången är inom två år. Sedermera måste fordonet besiktas årligen. På Trafikstyrelsens hemsida kan tidpunkten lätt upptäckas.

Surfa in på deras internetsida och skriv in nummerskyltens nummer, så finns tiden där. Oriktigheterna eller skavankerna som hittas delas in i 3 nivåer. En nivå 1-felaktighet har den betydelsen att den ska repareras innan nästa års-tillsyn. Ett klass 2-felaktighet betyder, att det skall repareras inom en månad med efterkontroll som följd. Nivå 3-fel är ett säkerhetsbrist, som ger körförbud direkt. Bilen får endast bärgas från personbilskontrollen i Nacka. Och detta leder ofta till skrotning på en auktoriserad skrot, som har tillstånd att skrota bilen med skrotningsintyg för bortplockning från Transportstyrelsen register. Observera att flera glömmer att reparera lätta klass ett-påpekande. Men sådana flyttas upp en klass med begäran på efterkontroll vid annalkande besiktning.

Onödiga defekter upptäcks av personbilskontrollen i Nacka

Det finns tid och pengar att spara vid en lätt självkontroll före bilbesiktningen i Nacka. Konstigt nog är det brister med simpla åtgärder, som blottar klass 2-felen. Ett utfört en lampa innebär en del tillfällen, att fordonet släpps igenom utan ombesiktning för personbilskontrollen i Nacka. Skyltbelysningen är skrota bilen det mest av enligt statistiken, men följs därefter av blinkersbelysning. Att ersätta en trasig lykta kan möjligen synas besvärlig för många. Men det finns simpla beskrivningar med bilder för flera av fordonsmärkena i You Tube. Ett annat frekvent fel på gamla personbilar är att motorlampans varningslampa på instrumentpanelen inte släcks.

Alla fordon når inte bilskrotning i Flen

De flesta besiktningsmän avslöjar den listiga knepet att ta dän instrumentbelysningen. Men oriktigheten visar på, att fordonet konsumerar onödigt mycket diesel, så avgasutsläppet tilltar nog över max godkänd. Givaren sitter på avgasröret vid katalysatorn och är simpel att växla. Den kan köpas till Chrysler från Mekonomen under 700 kronor. Faran är stor att det här enkla bristen kan uppfattas som en defekt i katalysatorn. I sådana fall kan avgiften för en del fordonsmärken överskrida 30 000 kr. Också tillrättavisning på utslitna bildäck är ofta förekommande för besiktning Nacka. Statistiskt är det många som måste på ombesiktning med nya hjul. Det är märkligt, i och med att det är mycket spartanskt att syna för fordonsinnehavaren. Kraven är åtminstone 1,6 millimeter mönster på sommarväglag och tre millimeter på vinterväglag. Friktionen mot vägen minskar på däck under 3,0 millimeter. Så utprovning under vintern kan orsaka onödiga besvär. Men med lätta verktyg kan omkostnaden, på grund av den årliga bilinspektionen Nacka, förbli låg av den kloke bilägaren.

Bilskrot går miste om Nissan-Almera

Bilskrot går miste om Nissan-Almera

Ängslan för virus sjukdomen har begränsat gemene mans entusiasm att satsa några stålar på personbilar. Tankar på moderna bilar skjuts till framtiden. Men suget efter prisvärda begagnade Nissan-Almera är skiljer sig från andra varor.

Bonus-Malus ökar inte antalet Kia-Soul till bilskrot

Bonus-Malus ökar inte antalet Kia-Soul till bilskrot

Billiga kördugliga Kia-Soul går mot den rådande rörelsen av trögsålda varor. Den fortlöpande Covid-19 har handlingsförlamat en stor del i Sverige. Tillkommande tid är ju osäker, fördenskull väljer många att bevara i sina slantar tills någon ändring händer.