Bonus-Malus ökar inte antalet Kia-Soul till bilskrot

Billiga kördugliga Kia-Soul går mot den rådande rörelsen av trögsålda varor. Den fortlöpande Covid-19 har handlingsförlamat en stor del i Sverige. Tillkommande tid är ju osäker, fördenskull väljer många att bevara i sina slantar tills någon ändring händer. Inköp av nya fordon ligger inte längre som något prioriterat kostnadsslag i hushållsbudgeten.

Men billiga begagnade Kia-Soul går stick i stäv mot andra fordon. Efterfrågan har aldrig varit så enorm som den är numera. Klarläggandet är simpelt. Fortfarande skall de flesta förflytta sig till jobbet, butiker eller någon fritids sysselsättningsplats. Många av dessa resor sker med kommunala transportmedel. Det är likaså det färdsättet som stimulerats genom olika politiska fastställande. Så för att hindra bilresorna har dieselpriser ökats, Bonus-Malus har chockhöjt bilskatten också skatt på trängsel har introducerats. Alla styrda politiska åtgärder har naturligtvis resulterat i mer bussresor, samt att familjens andra-bil sålts.

Kia-Soul konkurrerar med kollektivtrafiken

Allmängiltiga råd från Regeringen, som två m distans också munskyddens mindre mening, har höjt allmänhetens ovilja att åka spårvagn. Att regeringens även rekommenderar gemene man att köra bil ändrar inte misstänksamheten. Men hälften av familjemedlemmarna har inte tillgång till en personbil. På grund av detta är det mer centralt än allt annat att fixa fram ännu en körduglig Kia-Soul, så att alla i hushållet kan färdas på ett obekymrat sätt. För referenserna i all anseende, klaffar nog tvåmeters-föreskriften för sittande personer. Men för folk i rörelse på trånga utrymmen gestaltas det mer som en dröm. Av den anledningen ska köpandet av en andrabil främjas.

Uttjänta Kia-Soul rullar vidare skrota bilen Göteborg

Bättre begagnade Kia-Soul med stora koldioxid-gaser och usel trafiktrygghet kan i många fall betraktas som skrot. Frånsett att skrota bilen har de blivit begärlig för den olagliga kriminaliteten för illegal utlandsförsäljning skrota bilen Göteborg speciellt till Afrika. Där är priset cirka 11 gånger större än motsvarande svenska priser.

Och det har etablerats flertalet mindre bilverkstäder, som med simpla upprustningar kan få de uttjänta Kia-Soul godkända genom en bilprovningen. Så tävlingen finns allaredan för hushållet, som är på jakt efter en prisvärd äldre andra-bil.

Bilskrot pris på centrallås till Mitsubishi från Orust är oslagbart

Legitimerade bildemonteringar, som vanligtvis skrotar personbilen för återvinning, frestar fordonsinnehavare med höga ersättningar. Några miljökamrater har valt att lämna personbilarna här med gott samvete, igenom att hindra vidare åkande av försvagning och mindre trafiktrygga bilar. Men via ångesten att använda tåg har den stora efterfrågan höjt priserna. De utslitna bilarna förblir antagligen på vägarna i många år framöver. Klimat och trygghetsförfrågan är sekundärt av familjens trygghet under beordrade resor. Så de här prisvärda kördugliga Kia-Soul säljs som aldrig förr. Ur miljösynpunkt vrids klockan tillbaka flera decennier. Och frågan är oumbärlig. Kommer den att stanna där för evigt?

Mitsubishi-Carisma är skrotbil efter 10 år

Mitsubishi-Carisma är skrotbil efter 10 år

Oavsett den kända stora naturförstöringen slår äldre Mitsubishi-Carisma försäljningsrekord på löpande band. Men det är sorgligt nog inte de godkända bilskrotarna som köper upp bilarna till återvinning. Under många år har naturforskare noterat att de fossila dieseldrivna fordonen spyr ut co2 utsläpp, växthusgaser och cancerframkallande molekyler.

Skrotade Nissan-Primera bilar åter i trafik

Skrotade Nissan-Primera bilar åter i trafik

För en del år sedan författades spaltkilometer om äldre övergivna Nissan-Primera, som de främsta miljöbovarna i nutid. Och det förekom naturligtvis korrekthet i de flesta reportagen. I trafiken är de äldre bilarna mycket större bovar för klimatet.