Bildemontering i Djurö med betalning har förkommit av en komplex fragmenteringsprocedur. Det var normalt, att en skrotfirma tog ersättning för återvinning av bilar och avregistrering. Enbart en del ägare till Volkswagen kunde skrota bilen gratis. Sönderrostade skrotbilar, som övergivits ,tyder hur skrotning av bilar i Djurö fungerade förr i tiden. De verkliga klimatskadorna på miljön kan vara komplicerade att skrota bilen och hitta.
De omfattande normerna från Miljövårdsverket var så diffust formulerade, att inte någon ansvarig kunde härledas. Enligt miljöstadgan är en fordonsinnehavare straffbar för sin personbil tills det är överlämnat för återvinning i Djurö samt avfärdat hos Transportstyrelsen. Men den bestämmelsen har väl inte någon gång nyttjats. Så nya robusta krav utgavs. De extrema naturvillkoren till bilskrotarna igenom bilskrotsförordningen fick många att lägga ner verksamheten. Utan möjlighet att klimatmatcha utrymmen, avlägsnade av alla naturskadliga vätskor och material, med kunnande för behandling och magasinering, nekades behövlig auktorisation. Många fler än 100 st av Sveriges skrotar likviderades eller drevs omarbeta verksamhetens ändamål.
Ny organisation underlättar för bilskrotning i Djurö
BilSweden fick uppdraget att strukturera Transportstyrelsens villkor för återvinning av fordon i Djurö. Dessutom gavs förhållningsregler till uppsamling och bilskrotning av skrotbilar, som ofta övergetts i naturen. Ursäkten för de här klimatförseelser var fordonsägarens kostnadsbesparing för demonteringen av fordonet. Många publicerade referat i Dagens Arbete angav Trafikstyrelsens lättvindighet att hindra dessa dumheter.
Detta meddelades som en av skälen i den nya förordningen med kostnadsfri bilskrotning i Djurö. Bilfabrikanterna fick i uppgift att ordna en plattform, som behärskade verkställa ställda avsikter. Så de första verkligt certifierade bilskrotarna bildades i Sveriges Bilåtervinnares Riksförbund (SBR). Men deras ensamrätt att avfatta mottagningsbevis med skrotintyg föreligger inte nuförtiden. En lämplig bildemontering får sin auktorisation från Trafikverket. En skriftlig begäran måste bifallas av naturförvaltningen, som inspekterar att den kommande bildemonteringen lyder Länsstyrelsens begäran enligt ”bilskrotsbestämmelsen”.
Bilskrotning i Djurö ger ersättning
En skrotbil stämplas som miljöskadligt avfall, och skall transporteras och rensas på all hälsofarliga vätskor på en skrotfirma i Djurö, efter de tuffa Naturvårdsverkets begäran. De här informerar i sin helhet hur de skilda skrotarnas konstruktioner skall designas för att accepteras. Lika utförligt karakteriseras upprensning av naturfarliga reservdelar, vätskor och substanser.
Löddeköpinge får inte etablera en bilkyrkogård
Bilskrotning, skötsel och lagring tvingas beviljas av naturtillsynsman årligen. Efter demontering av hälsofarligt material är skrot bilen inte längre ett miljövådligt avfall utan fraktas till sönderdelning och smältning. Idag är riktpunkten nittiofem % retur till ett evigt kretslopp i ny framställning uppnått. Detta medför att bilägarna kan skrota bilen i Djurö med betalning, som kan ge ett par tusenlappar för en uttjänt bil. Före återvinning av bilen tillhandahåller några skrotar självplock av begagnade bildelar. Köpare kan hitta bilreservdelar till en Opel till rena vrakpriser. Det finns även certifierade bärgningsfirmor, som fraktar personbilar, för bilskrotning i Djurö, med betalning. Stadgar för bearbetning av det klimatvådliga avfallet föreligger i Miljövårdsverkets särskilda licens till bärgningsföretaget. En kommande kund kan lätt inspektera det här på lejda rörelsens sajt innan bokning.