Det var en tid sedan, en bilägare var tvungen att betala för att överlämna fordonet till bildemonteringen i Gnarp. Tidigare gjorde emellertid en fordonsägare en härlig kostnadsbesparing igenom att överge sitt fordon i miljön. Förutom den gräsliga synen innebar de här uttjänta bilarna direkta naturbesvär genom läckande spolarvätska. Men problemen skrota bilen startade när bilskrotningsfonden avvecklades och bilskrotningspremien drogs in. Då introducerade Transportstyrelsen med buller och bång. En ägare skulle ha tillåtelse att, få bilskrotning i Gnarp kostnadsfritt.
Fordonsvraken skulle föras in och skrotas. Bilproducenterna bedömdes vara ansvariga. Och dessa vände sig omedelbart med mördande krav till bilskrotarna. Enbart några fick legitimation att utfärda skrotbevis för avfärdande på Transportstyrelsen. I kompensation var de beordrade att ordna avgiftsfri skrotning i Gnarp . Resultatet kom som en blixt från klar himmel. Massor av närbelägna skrotars enda val var att lägga ner verksamheten och stämpla in som arbetslösa.
Ny organisation underlättar för bilskrotning i Gnarp
Bilproducenterna erhöll i uppgift att organisera myndigheternas begäran för demontering av personbilar i Gnarp. Utöver det gavs direktiv till uppsamling och skrotning av bilvrak, som ofta övergetts i naturen. Förklaringen för de här klimatförseelser var fordonsinnehavarens kostnadsbesparing för bilskrotningen. Flera skrivna nyhetsskildringar i Expressen klandrade Miljövårdsverkets lättvindighet att avstyra dessa sattyg.
Detta angavs som en anledning i den nya lagen med kostnadsfri återvinning av bilar i Gnarp. BilSweden fick uppdraget att grunda en inrättning, som kunde genomföra ställda mål. Så de första faktiska auktoriserade skrotföretagen skapades i Sveriges Bilåtervinnares Riksförbund (SBR). Men deras privilegium att skriva ut mottagningskvitto med skrotintyg förekommer inte numera. En lämplig bilskrot får sitt tillstånd från Trafikverket. En skriftlig begäran skall godkännas av naturmyndigheten, som avsynar att den kommande bilskroten följer Trafikstyrelsens krav enligt ”Bilskrotningsstadgar”.
Bilskrotning i Gnarp ger ersättning
Ett uttjänt fordon rankas som miljöfarligt avfall, och skall fraktas och befrias från skadliga ämnen på en bildemontering i Gnarp, i enlighet med myndighetskraven. Dessa informerar i sin helhet hur de skilda skrotarnas konstruktioner skall designas för att tillåtas. Lika omsorgsfullt skildras rensning av klimatvådliga delar, spolarvätskor och ämnen. Skrotning, handhavande och lagring ska accepteras av klimatgranskare en gång var tolfte månad.
Vad gör jag med min trasiga bil?
Efter saneringen är bilvraket inte längre ett miljöskadligt avfall utan fraktas till fragmentering och återvinning. Nu för tiden är målet nittiofem % återgång till ett ständigt kretslopp i nyframställande uppnått. Det innebär att fordonsinnehavarna kan skrota sitt fordon i Gnarp med ersättning, som kan ge ett par tusenlappar för en uttjänt bil. Före demontering av personbilen tillhandahåller somliga bilskrotar självplock av begagnade bildelar. Besökare kan påträffa bilkomponenter till en Volvo-244 till rena fantasipriser. Det existerar dessutom legitimerade bärgare, som hämtar bilar, för skrotning i Gnarp, med kompensation. Lagar för hanteringen av det klimatvådliga avfallet återfinns i Naturvårdsverkets unika behörighet till bärgaren. En tillkommande klient kan enkelt granska det här på lejda firmans hemsida inför bokning.