Detta var en tid sedan, en bilinnehavare var tvungen att betala för att skrota bilen i Bollebygd. Före dess begick dock en bilinnehavare en god besparing genom att dumpa sitt fordon i skogen. Förutom den avskräckande uppenbarelsen innebar dessa vraken omedelbara klimatproblem via läckage av oljor. Men dilemmana började när den statliga skrotningspremien drogs in. Då lanserade Trafikverket med buller och bång.
En ägare skulle ha möjlighet att få överlämna skrotbilen i Bollebygd gratis. Bilvraken skulle samlas in och återvinnas. Bilproducenterna pekades ut som ansvariga. Dessa riktade sig direkt med höga begäran till bilskrotarna. Bara vissa fick behörighet att utställa skrotningsbevis för bortplockning på Transportstyrelsen. I gengäld var de tvungna att ombesörja avgiftsfri demontering av bilen i Bollebygd. Resultatet kom som ett brev på posten. Massor av gamla bildemonteringars enda alternativ var att avveckla och lägga ner verksamheten och söka nytt jobb.
Ny organisation underlättar för bilskrotning i Bollebygd
BilSweden fick i uppgift att organisera myndigheternas villkor för bilskrotning i Bollebygd. Därtill gavs anvisningar till hopbringande och bilskrotning av fordonsvrak, som ideligen förkastats i omgivningen. Ursäkten för de här miljöförsyndelser var fordonsinnehavarens kostnadsbesparing för att skrota bilen. Många insända reportage i Forskning & Framsteg lastade Miljövårdsverkets vårdslöshet att hindra dessa sattyg. Det här deklarerades som en av orsakerna i den nya bestämmelsen med avgiftsfri skrotning i Bollebygd.
BilSweden erhöll uppdraget att ordna en sammanslutning, som hade kunskap att genomdriva ställda syftemål. Så de första verkligt legitimerade bilskrotarna grundades i Sveriges Bilåtervinnares Riksförbund (SBR). Men deras monopol att skriva ut mottagningskvittens med bilskrotningsintyg existerar inte idag. En godkänd bildemontering får sin auktorisation från Transportstyrelsen. En skriftlig begäran ska tillstyrkas av klimatförvaltningen, som har uppsikt över att den kommande fordonsåtervinnaren följer Länsstyrelsens villkor enligt ”bilskrotsstadgar”.
Bilskrotning i Bollebygd ger ersättning
Ett fordonsvrak stämplas som miljöskadligt avfall, och ska transporteras och rensas på all hälsofarliga vätskor på en bildemontering i Bollebygd, efter de tuffa Naturvårdsverkets begäran. Dessa upplyser i sin helhet hur de olika bildemonteringarnas anläggningar skall skapas för att tillåtas. Lika omsorgsfullt beskrivs saneringen av miljögiftiga komponenter, spolarvätskor och substanser. Skrotning, hantering och skrota bilen med magasinering skall godkännas av klimatinspektörer årligen. Efter demontering av hälsofarligt material är vraket inte längre ett klimatskadligt avfall utan transporteras till fragmentering och smältning. Idag är målet 95 % retur till ett ideligen kretslopp i nyproduktion nått.
Detta betyder att bilinnehavarna kan skrota bilen i Bollebygd med ersättning, som kan ge ett par tusenlappar för en uttjänt bil. Före skrotning av fordonet accepterar vissa skrotar att skruva ner bildelar själv från skrotbilen. Shoppare kan upptäcka bilkomponenter till en Volkswagen till rena drömpriser. Det finns också legitimerade bärgare, som transporterar bilar, för skrotning i Bollebygd, med ersättning. Lagar för skötsel av det miljöhotande avfallet föreligger i Länsstyrelsens särskilda tillstånd till bärgaren. En framtida kund kan enkelt checka detta på lejda bolagets hemsida innan bokning.