Det är bara ett årtionde, som söndriga personbilar i Gammelstaden uteslutande kunde saluföras för ombyggnad av en Duett till A-traktor. Och det var färre än en promille av antalet. De flesta av de defekta fordonsvraken dumpades som miljöodjur i skog och mark, som ett utslag av gratis skrotning. En likviderad obligatorisk skrotbilspremie förbättrade inte förhållandet. Då tog någon tuff person inom Länsstyrelsen fram piskan. Tuffa förordningar till Sveriges fordonstillverkare och godkända företag verbaliserades. Kostnadsfri återvinning av bilar för bilinnehavarna med bilproducenterna som ersättningsskyldiga, var det första dekretet.
Upphämtning för bilskrot Göteborg och demontering av vraken till nästan hundra procent av vikten var efterträdande krav. Och genom den nya skrotningsförordningen vände samma samhällsorgan upp och ned på landets bildemonteringar. De tuffa naturyrkanden var basen för en av landets största bolagslikvidationer. Men statuterna utgjorde grunden till skrotbilens förändring. Värdelösa och penningslukande vrak kan ge fordonsinnehavaren en angenäm ekonomisk överraskning.
En kasserad bil som är skrot i Gammelstaden kan säljas med mycket bra betalning
Den påhittiga ägaren avyttrar nuförtiden sin skrotbil i Gammelstaden med en skrotpeng som kompensation, som tydligt överskrider den upplösta obligatoriska skrotningspremien. Det förekommer en del spekulanter. Företag med självbetjäning av beg. reservdelar betalar vanligtvis bättre betalt för en äldre Kia. Men behöver vara vaken på vissa fuffens och ojustheter i verksamhetsområdet. Under ”trasiga fordon inköps” spaltas olika skrothandlare upp i Göteborgs-Tidningens säljerbjudande. Lockar med ersättning med 10 000-tals kronor, efterträds varandra.
Förtjänsten av ett fragmenterat fordon överträffar inte ens tredjedel av lovat belopp. Så dessa svarta fiktiva affärsrörelser, som inte tillhör de certifierade bildemonteringarna, kan inte bekosta de pengarna för en uttjänt bil, som skall skrotas med legitim deklaration. Det kommer säljaren snart genomskåda. Ett råd är att hålla fast på ett överenskommet summa då och hör med en ärlig spekulant, som representerar en behörig bildemontering.
Defekta bilar från Gammelstaden kommer ofta ut i trafik igen
Att skrotbilar i Gammelstaden saluförs till individer, som har för avsikt att åter föra in bilarna i trafik, är ett växande besvär. Flera gånger sker det utan bilinnehavarens insikt. Tyvärr är det försent, att rättsvetenskapligt justera en dylik oegentlighet framöver. Bara ett underskrivet mottagningskvittens med bilskrotsintyg, av en ackrediterad skrot eller av likvärd avtalad rörelse, kan förhindra framtida underligheter. Detta intyget ligger dessutom till underlag för Trafikverkets avregistrering i fordonsregistret.
När man ska skrota bilen i Göteborg har fordonsinnehavarna en del att ta hänsyn till. Avsikten, att skrota sitt fordon med demontering, i ett evigt och klimatklokt kretscykel, är hotat innan den hamnat på en ackrediterad skrotfirma. Kan bilinnehavaren personligen ta in sin uttjänta bil är problemet löst, man kan då även räkna med den högsta ersättningen. Skall hämtning engageras finns ändå möjligheter att få betalning och säkerställa det uttjänta fordonets destination. För bärgning av ett kasserat fordon, som rangordnas miljöskadligt avfall, behövs behörighet från Länsstyrelsen. Detta kan avsynas på företagets webbsida innan uppdrag. Genom mottagande av ett undertecknat mottagningskvittens med bilskrotsintyg, i utbyte av registreringsbeviset, kan säljaren räkna med sig, att den ålderstigna ”pärlan” omhändertas riktigt och på ett klimatförnuftigt sätt.