Det är inte länge sedan, som skrotbilar från Haverdal uteslutande kunde saluföras för ombyggnad av en PV 444 till A-traktor. Och det var mindre än en procent av beståndet. De flesta av de oanvändbara fordonsvraken övergavs som klimatmonster i skog och mark, som ett konklusion av kostnadsfri avhysning. En avslutad obligatorisk skrotbilspremie ändrade inte förhållandet. Då tog en handlingskraftig individ inom Länsstyrelsen fram piskan.
Tuffa förordningar till landets fordonstillverkare och ackrediterade skrotar avfattades. Avgiftsfri bil demontering för bilägarna med biltillverkarna som ersättningsskyldiga, var det första beslutet. Ihopsamling och återanvändning av skrotbilarna till nästan hundra procent av vikten var efterträdande begäran. Och genom den nya bilskrotningsbestämmelsen vände samma departement upp och ned på Sveriges företag. De tuffa klimatanspråken var grunden för en av landets största företagslikvideringar. Men dekreten innebar fundamentet till fordonsvrakens omvandling. Värdelösa och kostsamma vrak kan ge fordonsinnehavaren en skön lönsam överraskning.
En uttjänt bil från Haverdal kan krängas med gynnsam ersättning
Den företagsamma bilinnehavaren kränger nuförtiden sin uttjänta bil i Haverdal med en ersättning, som tydligt överkommer den nedlagda obligatoriska bilskrotningspremien. Det förekommer många köpare. Skrotar med egenbetjäning av begagnade reservdelar erbjuder många gånger bättre betalt för en gammal Rover. Men ska vara vaken på en del bedrägerier och tricks i affärsgrenen. Under “söndriga personbilar köpes” radas olika företag upp i Alingsåskurirens säljbudskap. Lockar med betalning med tiotusen-tals kr, efterträds varandra.
Värdet av en bil som är tänkt att skrota överskrider inte ens 1/3 av utlovat betalning. Så dessa skumma fiktiva affärsrörelser, som inte är en del av de behöriga skrotarna, kan inte betala de pengarna för en uttjänt bil, som ska återvinnas med laglig redogörelse. Det kommer säljaren så småningom genomskåda. Ett förslag bilskrot Partille är att köra på på ett överenskommet summa då och hör med en uppriktig kund, som representerar en behörig bildemontering.
Skrotbilar från Haverdal fixas som alternativ för bildemontering
Att defekta bilar i Haverdal avyttras till folk, som har för avsikt att återföra dessa i trafik, är ett växande bekymmer. Flera fall händer det utan fordonsinnehavarens insikt. Tyvärr är det allför sent, att rättsgiltigt avhjälpa en dylik bedrägeri längre fram. Endast ett påskrivet mottagningskvittens med bilskrotsintyg, av en legitimerad bildemontering eller av liktydig avtalad företag, kan motverka kommande problem. Det här intyget är även till grund för Trafikverkets borttagning i vägregistret. När söndriga personbilar saluförs har bilägarna mycket att beakta.
Ändamålet, att skrota sitt fordon med demontering, i ett oändligt och naturvänligt kretslopp, är otryggt före den hamnat på en legitimerad skrot. Kan ägaren personligen överlämna in sin skrotbil är det inga bekymmer, och han kan också räkna med den högsta ersättningen. Behöver transport engageras finns ändå potential att få ersättning och säkra bilens mål. För transport av en uttjänt bil, som klassas klimatohälsosamt restprodukt, erfordras licens från Länsstyrelsen. Detta kan avsynas på företagets sajt innan bokning. Och genom mottagande av ett undertecknat mottagningskvitto med bilskrotningsintyg, i växling av reg. bevis del 2, kan fordonsinnehavaren förvänta sig sig, att den åldriga “pärlan” behandlas adekvat och på ett miljövänligt sätt.