Defekta bilar i Sigtuna lämnas framför allt till ackrediterade bilskrotar för skrotning. För några år sedan betalade man stålar för att skrota sin bil och få fordonet bortplockad på Vägverket. Förr var det en förtjänst för bilägaren att överge fordonsvraket i det gröna med jättelika klimatbekymmer som efterdyning.
Men lönsamheten har förändrats. Idag existerar det bildemonteringar som ger pengar för ett defekt vrak. Det är konsekvensen av Länsstyrelsens hårda krav till biltillverkarna år tjugohundrasju. Dessa tvingades mottaga Söndriga personbilar kostnadsfritt, därtill beordrades att planera återvinning nära 100 procent av fordonets massa . Målet har åstadkommits med råge. Exempelvis igenom den tuffa ”Bilskrots-förordningen”, som lanserades parallellt.
En bil som skall skrotas i Sigtuna kan marknadsföras med gynnsam betalning
Den smarte fordonsinnehavaren saluför numera sin uttjänta bil i Sigtuna med en betalning, som klart överskrider den indragna statliga skrotpremien. Det förekommer en del köpare. Bilskrotar med självplock av begagnade delar ger vanligtvis en extraslant för en gammal Morris. Men ska vara vaken på många oegentligheter och tricks i affärsgrenen. Under ”trasiga fordon förvärvas” spaltas skilda skrothandlare upp i Barometerns annonser. Lockbeten, som betalning med tiotusen-tals kronor, efterträds varandra.
Förtjänsten av en skrotad uttjänt bil överkommer inte ens 1/3 av lovat betalning. Så dessa svart fiktiv bilskrot, som inte är en del av de legitimerade skrotföretagen, kan inte bekosta den summan för ett uttjänt fordon, som måste återvinnas med legitim redovisning. Det kommer försäljaren snabbt förstå. Ett förslag är att köra på på ett enat belopp då och ring en seriös spekulant, som företräder en legitimerad skrot.
Kasserade personbilar i Sigtuna lagas istället för att skrotas
Att trasiga fordon i Sigtuna avyttras till individer, som har för avsikt att åter föra in bilarna i trafik, är ett tilltagande problem. De flesta fall händer det utan bilägarens insikt. Beklagligtvis är det för sent, att rättsvetenskapligt korrigera en dylik missförhållande i efterhand. Enbart ett påskrivet mottagningsintyg med skrotintyg, av en godkänd bilåtervinnare eller av likvärd avtalad aktör, kan hindra framtida problem.
Det här skrotintyget är även till grund för Transportstyrelsens avregistrering i bilregistret. När skrotbilar avyttras har ägarna en del att beakta. Avsikten, att få sin bil skrotad med bilåtervinning, i ett evigt och klimatförnuftigt kretsbana, är otryggt före den är lämnad på en legitimerad skrotfirma. Kan bilägaren personligen överlämna in sin uttjänta bil är det inga bekymmer, man kan då dessutom räkna med den bästa ersättningen.
Behöver hämtning anlitas finns dock potential att få ersättning och säkerställa det uttjänta fordonets slutpunkt. För hämtning av en skrotbil, som stämplas klimatskadligt restprodukt, erfordras tillstånd från Länsstyrelsen. Det här kan inspekteras på aktörens internetplats innan uppdrag. Genom mottagande av ett undertecknat mottagningskvittens med skrotintyg, i växling av reg. bevis del 2, kan fordonsinnehavaren förvänta sig sig, att den ålderstigna ”pärlan” hanteras riktigt och på ett miljöförnuftigt vis.
Relaterade artiklar
- Återvinning av skrotbilar från Sticklinge Udde ökar försäljningen
- Skrotning bil i Fjärås: Bidra till en hållbar framtid
- Sälj skrotbilen i Järfälla till bästa dagspris hos bilskrot
- Vad är en rimlig ersättning för en skrotbil?
- Vem betalar mest för min skrotbil?
- Vilken är miljöpåverkan av att inte skrota bilen i tid?
- Farligt avfall i form av skrotbilar från Sverige exporteras olagligt till Afrika
- Ekonomiska och miljömässiga fördelar av att skrota bilen
- Får man köra obesiktad bil till skroten?
- Vad händer med bilen när den skrotas?