Att trasiga fordon avyttras i Simrishamn kan låta som en utopi. Det är bara några år sedan det bästa alternativet att skrota en bil var dumpning i naturen. Och alla rättsregler om inskränkning om stöld, av annans egendom, gjorde att gärningsmännen slapp undan straffet. Oavsett de tydliga klimatbekymren verkade myndigheterna stå handfallna, då frågan om bortforsling av bilvraken till bilskrot avhandlades i en ändlös rundgång. Trafikverket upptäckte dock en möjlig lösning. fordonstillverkarna beskylldes som vållande. De pressades bekosta för insamling och bilskrotning.
Därtill ställdes krav på en nittiofemprocentig återanvändning. Idag har dessa anspråk infriats. söndriga personbilar som bärgas till en auktoriserad bilåtervinnare, medräknas i ett lönsamt kretsbana i nyproduktion. Klimat-, elenergi- och produktionsreserv är till fyllest höga för att kompensera bilskroten. Men fortfarande dumpas flera bilar som borde skrotas. Men sämst av allt, är att en del hamnar i kriminell verksamhet. Förbjuden utskeppning och återinförande av skrotfordon och miljövådliga fordon kullkastar delvis Naturvårdsverkets hårda bestämmelser i syfte att förbättra miljön.
En bil som skall skrotas från Simrishamn kan säljas med gynnsam betalning
Den klipska fordonsägaren säljer numera sin bil som skall skrotas i Simrishamn med en betalning, som klart överträffar den nedlagda statliga skrotbilspremien. Det föreligger otaliga kunder. Företag med egenplock av begagnade delar erbjuder vanligtvis en extraslant för en gammal Chevrolet Corvette. Men skall vara observant på en del bedrägerier och ojustheter i affärsgrenen.
Under ”skrotbilar inköps” radas olika skrothandlare upp i Lerums Tidnings säljbudskap. Lockbeten, som ersättning med tiotusen-tals kr, turas om med varandra. Värdet av en bil som är tänkt att skrota överstiger inte ens 25 % av utlovat ersättning. Så dessa skumma företag, som inte är en del av de behöriga bildemonteringarna, kan inte betala den summan för ett fordon, som skall skrotas med laglig redogörelse. Det kommer kunden så småningom inse. Ett förslag är att hålla fast på ett överenskommet belopp då och kontakta en ärlig kund, som representerar en auktoriserad skrot.
Kasserade personbilar i Simrishamn saluförs istället för bilskrotning
Att skrotbilar i Simrishamn saluförs till personer, som har för avsikt att åter föra in dessa i trafik, är ett tilltagande bekymmer. Flera gånger händer det utan säljarens vetskap. Olyckligtvis är det för sent, att rättsligt rätta till en sådan missförhållande i efterhand. Uteslutande ett påskrivet mottagningsintyg med skrotningsintyg, av en legitimerad bilskrot eller av sådan avtalad aktör, kan avvärja kommande problem. Det här intyget ligger även till grund för Trafikstyrelsens borttagning i bilregistret. När defekta bilar krängs har ägarna mycket att ta hänsyn till. Avsikten, att skrota sitt fordon med återvinning, i ett ändlöst och miljövänligt kretslopp, är hotat före den är lämnad hos en certifierad bilåtervinnare. Kan bilägaren själv köra in sin uttjänta bil är problemet löst, och han kan också förvänta sig den bästa ersättningen. Behöver bärgningsbil anlitas finns likväl möjligheter att få ersättning och säkra bilens destination. För transport av en uttjänt bil, som klassas klimatfarligt avfall, fordras licens från Trafikverket. Detta kan inspekteras på företagets webbsida innan uppdrag. Genom mottagande av ett signerat mottagningsbekräftelse med skrotningsintyg, i växling av registreringsbeviset, kan säljaren förvänta sig sig, att den gamla ”pärlan” omhändertas riktigt och på ett naturförnuftigt vis.