Det kostar inte något att lämna sin bil för skrotning i Sala. Total motsats kan defekta bilar saluföras med hög betalning från ett par av landets auktoriserade bildemonteringar. Men inte för många år sedan situationen var tvärtom. Då medförde det utgifter för att erhålla ett skrotningsintyg med kvitto från Transportstyrelsen. Och troligen var det alla dumpade fordonsvrak i naturen, som vållade den stora förändringen. Via Miljövårdsverkets intervention igångsattes en avancerad demonteringsoperation av fordonstillverkarna. Kravet var tuff.
Minst 95 % av vrakens massa skulle gå tillbaka till recycling. För att hjälpa utvecklingen sattes samma anspråk genom återvinningsoperation till bildemonteringarna för att dessa skulle få bibehålla sin behörighet. Vidare sattes ultimatum till biltillverkarna att skrotbilar skulle hämta in till de godkända firmorna. Men det här har inte infriats på samma sätt som för skrotningen. Än idag finns flera söndriga personbilar på underliga platser trots den höga skrotpremien från en del företag.
En bil som skall skrotas från Sala kan säljas med mycket bra ersättning
Den påhittiga bilägaren kränger idag sin uttjänta bil i Sala med en betalning, som klart överträffar den indragna statliga skrotbilspremien.
Det föreligger en del köpare. Företag med egenbetjäning av begagnade delar erbjuder ofta en extraslant för en äldre Rover. Men skall vara vaken på en del oegentligheter och ojustheter i verksamhetsområdet. Under “defekta bilar inköps” spaltas olika aktörerna upp i Trollhättans Tidnings annonser. Lockbeten, som ersättning med 10 000-tals kronor, turas om med varandra. Vinsten av en bil som är tänkt att skrota överkommer inte ens 25 % av utlovat ersättning. Så dessa skumma aktörer, som inte är en del av de auktoriserade bildemonteringarna, kan inte erlägga det beloppet för en uttjänt bil, som skall återvinnas med laglig redogörelse.
Det kommer kunden så småningom genomskåda. Ett tips är att köra på på ett enat belopp då och kontakta en ärlig kund, som företräder en ackrediterad bilskrot.
Uttjänta fordon i Sala fixas som alternativ för bildemontering
Att defekta bilar i Sala krängs till individer, som har för avsikt att återföra dessa i trafik, är ett växande bekymmer. Och många gånger sker det utan bilägarens kännedom. Olyckligtvis är det allför sent, att juridiskt rätta till en sådan missförhållande i efterhand. Enbart ett underskrivet mottagningsbevis med skrotningsintyg, av en legitimerad bilåtervinnare eller av likvärdig avtalad företag, kan hindra framtida falsarier.
Det här skrotningsintyget ligger även till grund för Trafikstyrelsens borttagning i vägregistret. När defekta bilar saluförs har bilägarna en del att ha i åtanke. Ändamålet, att få sin bil skrotad med demontering, i ett ändlöst och klimatvänligt kretscykel, är hotat innan den är lämnad hos en legitimerad bilskrot. Kan ägaren personligen ta in sin skrotbil är det inga bekymmer, man kan då även räkna med den bästa betalningen.
Måste bärgare engageras finns ändå möjligheter att få betalning och befästa det uttjänta fordonets destination. För transport av ett kasserat fordon, som klassas miljöskadligt restprodukt, behövs medgivande från Länsstyrelsen. Det här kan kontrolleras på företagets sajt före beställningen. Genom erhållande av ett utskrivet mottagningskvitto med skrotintyg, i växling av registreringsbeviset, kan bilägaren räkna med sig, att den åldriga “pärlan” omhändertas seriöst och på ett klimatvänligt vis.
Relaterade artiklar
- Besiktning i Orsa ger bilskrotar arbete
- Skrota bilen i Uddevalla: Välj en auktoriserad bilskrot för miljön och din säkerhet
- Sälj skrotbilen i Danderyd till bilskrot för recycling
- Vad är en rimlig ersättning för en skrotbil?
- Vem betalar mest för min skrotbil?
- Vilken är miljöpåverkan av att inte skrota bilen i tid?
- Farligt avfall i form av skrotbilar från Sverige exporteras olagligt till Afrika
- Ekonomiska och miljömässiga fördelar av att skrota bilen
- Får man köra obesiktad bil till skroten?
- Vad händer med bilen när den skrotas?