Det är otaliga som funderar hur mycket man inkasserar för en bil som skall skrotas i Norrtälje. Länsstyrelsen har genom en föreskrift till bilproducenterna kommenderat att all återvinning av ett komplett fordon ska vara avgiftsfri. Returbilen skall också garantera för uppsamling och skrotning av dessa. Under ett antal år har skrotningsförloppet åstadkommit nära nog total återanvändning och evigt kretslopp av de tidigare oanvändbara vraken.
För tio år sedan bestämde sig flera bilägare låta bilen vittra sönder utom synhåll för att befrias från demonteringsavgiften. Men de miljödemolerade skrotbilarna kan numera säljas med mycket bra vinst. Via hantering och demonteringen enligt återvinningsförfattningen har värdelösa miljömonster fått ett aktningsvärt värde.
Så att tippa sin kassa personbil utan ersättning är nuförtiden är som att kasta pengarna i sjön.
En skrotbil från Norrtälje kan säljas med bra betalning
Den smarte ägaren säljer i dag sin kasserade bil som är skrot i Norrtälje med en ersättning, som klart överstiger den avvecklade statliga bilskrotningspremien. Det existerar flera köpare. Skrotar med självplock av begagnade delar betalar många gånger en extraslant för en äldre Bugatti. Men ska vara uppmärksam på många bedrägerier och rävspel i verksamhetsområdet. Under ”trasiga fordon förvärvas” spaltas skilda skrothandlare upp i Blekingepostens reklam. Lockbeten, som ersättning med 10 000-tals kronor, avlöser varandra.
Priset av en skrotad uttjänt bil överstiger inte ens trettio procent av utlovat summa. Så dessa svarta fiktiva affärsrörelser, som inte ingår i de legitimerade bildemonteringarna, kan inte bekosta den summan för ett uttjänt fordon, som måste skrotas med legitim redovisning. Det kommer kunden snabbt fatta. Ett förslag är att köra på på ett överenskommet summa då och ring en uppriktig köpare, som företräder en certifierad bilskrot.
Trasiga fordon från Norrtälje kommer ofta ut i trafik igen
Att defekta bilar i Norrtälje saluförs till individer, deras intention är att återföra dessa i trafik, är ett ökande besvär. Många fall händer det utan fordonsägarens insikt. Tragiskt nog är det för sent, att rättsvetenskapligt avhjälpa en sådan ohederligt förfarande framöver. Uteslutande ett underskrivet mottagningsintyg med skrotintyg, av en auktoriserad bildemontering eller av likvärdig avtalad firma, kan hindra framtida problem. Detta skrotintyget är dessutom till grund för Trafikstyrelsens borttagning i fordonsregistret. När skrotbilar krängs har fordonsägarna en del att ta hänsyn till. Ändamålet, att skrota bilen med återvinning, i ett oändligt och naturförståndigt kretsbana, är hotat före den hamnat hos en behörig bilskrot.
Kan bilägaren personligen överlämna in sitt uttjänta fordon är det inga bekymmer, och han kan också räkna med den bästa betalningen. Behöver bärgare lejas finns dock potential att få betalning samt säkerställa det uttjänta fordonets mål. För hämtning av ett kasserat fordon, som stämplas miljövådligt avfall, krävs licens från Transportstyrelsen. Detta kan avsynas på bolagets nätsida före uppdrag. Och genom uppbärande av ett undertecknat mottagningsbevis med skrotintyg, i utbyte av reg. bevis del 2, kan säljaren räkna med sig, att den gamla ”pärlan” omhändertas seriöst och på ett naturklokt vis.
Relaterade artiklar
- Hårda krav på bilskrot ställs efter försäljning av skrotbilar från Tibro
- Skrotbilsägare i Skövde säljer inte till en oseriös bilskrot
- Bilskrot Stenungsund: Bärgning bil till skrot
- Vad får man för att skrota en bil idag?
- Måste bilen vara påställd vid skrotning?
- Vem hämtar skrotbilar gratis?
- Vad är en skrotbil värd?
- Är skrotbilar farligt avfall?
- Var skrotar man bilen i Göteborg?
- Vilka regler gäller för skrotning?