Söndriga personbilar i Gränna säljes i första hand till auktoriserade skrotar för skrotning. Det är inte så länge sedan det kostade pengar för att skrota den uttjänta bilen och få den avfärdad hos Trafikverket. Förut var det en ren besparing för ägaren att överge bilvraket i naturen med stora miljöbekymmer som efterdyning. Men tiderna har förändrats.
Idag förekommer det företag som betalar för ett defekt fordonsvrak. Det är resultatet av Naturvårdsverkets hårda krav till bilproducenterna år 2007. De ålades ta emot Söndriga personbilar kostnadsfritt, därtill ålades att planera bilåtervinning upptill 100 % av fordonets vikt . Ambitionen har åstadkommits med råge. Exempelvis via den hårda ”Bilskrotsförordningen”, som lanserades i samma ögonblick.
En kasserad bil som är skrot i Gränna kan krängas med god betalning
Den skarptänkta bilägaren avyttrar i dag sin defekta personbil i Gränna med en ersättning, som tydligt överskrider den avvecklade obligatoriska skrotbilspremien. Det finns många intressenter. Bilskrotar med egenbetjäning av begagnade komponenter ger ofta en extraslant för en ålderstigen Morris.
Men behöver vara vaksam på många bedrägerier och ojustheter i verksamhetsområdet. Under ”defekta bilar inhandlas” spaltas olika företag upp i Partillekurirens annonser. Lockar med betalning med 10 000-tals kr, avlöser varandra. Förtjänsten av en bil på bilskrot Göteborg som är tänkt att skrota överskrider inte ens 1/3 av utlovat peng. Så dessa svarta aktörer, som inte är en del av de behöriga bildemonteringarna, kan inte erlägga det beloppet för ett uttjänt fordon, som måste återvinnas med legal deklaration. Det kommer kunden snart inse. Ett tips är att hålla fast på ett enat summa då och ring en uppriktig köpare, som representerar en legitimerad bilskrot.
Kasserade personbilar i Gränna saluförs istället för bilskrotning
Att trasiga fordon i Gränna saluförs till personer, som har för avsikt att åter föra in bilarna i trafik, är ett ökande bekymmer. Flera gånger sker det utan fordonsinnehavarens insikt. Tyvärr är det försent, att rättsvetenskapligt justera en sådan ohederligt förfarande framöver.
Enbart ett undertecknat mottagningsbevis med skrotintyg, av en behörig bildemontering eller av likvärd avtalad firma, kan hindra framtida underligheter. Det här skrotningsintyget är även till grund för Transportstyrelsens bortplockning i fordonsregistret. När trasiga fordon saluförs har fordonsinnehavarna mycket att ha i åtanke. Intentionen, att få sin bil skrotad med återvinning, i ett oändligt och miljöklokt kretscykel, är otryggt innan den hamnat hos en legitimerad skrot. Kan bilinnehavaren själv lämna in bilen är det inga bekymmer, man kan då även räkna med den bästa betalningen. Ska transport lejas finns dock chans att få ersättning samt garantera bilens destination. För bärgning av ett kasserat fordon, som kategoriseras miljökritiskt restprodukt, fordras licens från Länsstyrelsen. Det här kan granskas på bolagets sajt före beställningen. Genom uppbärande av ett undertecknat mottagningskvittens med bilskrotningsintyg, i växling av reg. bevis del 2, kan fordonsinnehavaren räkna med sig, att den ålderstigna ”klenoden” hanteras adekvat och på ett naturvänligt sätt.