Skrotbilar i Hjärup säljes för evig kretsgång

Defekta bilar i Hjärup körs först och främst till godkända bilskrotar för fragmentering. För några år sedan kostade en bra slant att lämna fordonet till en skrot och få fordonet bortplockad hos Trafikverket. Tidigare var det en ren besparing för fordonsägaren att tippa fordonsvraket i det gröna med bilskrot Lilla Edet miljöbesvär som följd. Men företagen har ändrats.

Numera existerar det bildemonteringar som köper ett defekt fordonsvrak. Det är effekten av Naturvårdsverkets hårda föreskrifter till biltillverkarna år 2007. De förmåddes mottaga Söndriga personbilar avgiftsfritt, samt beordrades att strukturera skrotning upp till 100 % av fordonets vikt . Ambitionen har nåtts med råge. Till exempel igenom den tuffa “Bilskrots-bestämmelsen”, som introducerades samma år.

En defekt personbil från Hjärup kan marknadsföras med bra betalning

Den skarptänkta fordonsägaren säljer numera sin bil som skall skrotas i Hjärup med en betalning, som klart överträffar den avvecklade obligatoriska skrotbilspremien.

Det existerar många kunder. Företag med egenbetjäning av beg. delar erbjuder vanligtvis mer ersättning för en gammal Honda. Men behöver vara vaken på vissa bedrägerier och rävspel i affärsgrenen. Under “skrotbilar inköps” spaltas skilda skrothandlare upp i Folkbladets säljbudskap. Lockar med betalning med 10 000-tals kronor, turas om med varandra. Priset av en skrotad uttjänt bil överskrider inte ens 25 % av utlovat summa. Så dessa skumma företag, som inte är en del av de godkända skrotföretagen, kan inte erlägga de pengarna för ett fordon, som skall återvinnas med legitim deklaration.

Det kommer kunden snabbt underfund med. Ett förslag är att köra på på ett enat summa då och hör med en uppriktig spekulant, som representerar en behörig bilåtervinnare.

Skrotbilar från Hjärup hamnar lätt i felaktiga händer

Att söndriga personbilar i Hjärup krängs till individer, deras intention är att åter föra in dessa i trafik, är ett tilltagande problem. De flesta fall sker det utan bilägarens vetskap.

Sorgligt nog är det för sent, att juridiskt rätta till en sådan ohederligt förfarande längre fram. Bara ett underskrivet mottagningsintyg med bilskrotsintyg, av en auktoriserad bilåtervinnare eller av likvärd avtalad aktör, kan avvärja framtida problem. Detta intyget ligger även till grund för Transportstyrelsens borttagning i fordonsregistret. När skrotbilar saluförs har ägarna lite att ta hänsyn till. Ändamålet, att skrota bilen med bilåtervinning, i ett evigt och klimatförnuftigt kretsbana, är otryggt före den är lämnad på en ackrediterad bilskrot. Kan bilinnehavaren personligen lämna in sitt uttjänta fordon är det inga bekymmer, man kan då även räkna med den bästa betalningen. Behöver bärgningsbil anlitas finns ändå chans att få betalning samt säkra skrotbilens destination. För transport av en skrotbil, som stämplas klimatskadligt restprodukt, erfordras behörighet från Transportstyrelsen. Det här kan inspekteras på bolagets nätsida före bokning. Och genom mottagande av ett signerat mottagningskvitto med bilskrotsintyg, i utbyte av reg. bevis del 2, kan bilinnehavaren räkna med sig, att den ålderstigna “pärlan” behandlas riktigt och på ett miljövänligt sätt.