Att skrotbilar avyttras i Gävle kan låta som en önskedröm. Det är bara några år sedan det bästa valmöjligheten att skrota ett uttjänt fordon var att överge åbäket i skogen. Alla föreskrifter om förbud om tillgrepp, av annans tillhörighet, gjorde att gärningsmännen slapp undan ansvaret.
Oberoende av de tydliga klimatdilemmat föreföll departementen stå överrumplade, då frågeställning om borttransport av vraken avhandlades i en oändlig kretslopp. Trafikverket påträffade emellertid en användbar förklaring. fordonstillverkarna pekades ut som vållande. De pressades bekosta för insamling och skrotning. Därjämte ställdes yrkande på en nittiofemprocentig återvinning.
Nu för tiden har dessa krav uppfyllts. skrotbilar som bärgas till en ackrediterad bilskrot, utgör en del i ett lönsamt kretsbana i nyproduktion. Miljö-, elkraft- och framställningsbesparingarna är nog bra för att ersätta skrotföretagen. Men än idag överges flera bilar som borde skrotas. Men uslaste av allt, är att en del dyker upp i kriminell verksamhet. Förbjuden utrikeshandel och åter införande av trafik- och klimatvådliga personbilar kullkastar bitvis Länsstyrelsens hårda regler i uppsåt att förbättra naturen.
En skrotbil i Gävle kan saluföras med mycket bra ersättning
Den klipska bilinnehavaren kränger i dag sin kasserade bil som är skrot i Gävle med en betalning, som tydligt överstiger den avslutade statliga bilskrotningspremien. Det existerar flera spekulanter.
Skrotar med självbetjäning av begagnade bildelar erbjuder ofta en extraslant för en gammal Volvo Duett. Men behöver vara uppmärksam på en del fuffens och tricks i affärsgrenen. Under ”skrotbilar inköps” spaltas olika företag upp i Gefle Dagblad med säljbudskap. Lockbeten, som betalning med tiotusen-tals kronor, efterträds varandra. Förtjänsten för att skrota bilen överträffar inte ens trettio procent av utlovat summa.
Så dessa skumma fiktiva affärsrörelser, som inte ingår i de auktoriserade företag, kan inte bekosta det beloppet för en uttjänt bil, som ska skrotas med legitim redovisning. Det kommer säljaren snart underfund med. Ett råd är att hålla fast på ett enat summa då och hör med en ärlig kund, som företräder en godkänd skrotfirma.
Defekta bilar i Gävle hamnar lätt i felaktiga händer
Att trasiga fordon i Gävle avyttras till personer, och deras syfte är att återföra dessa i trafik, är ett ökande problem. Och många gånger sker det utan fordonsägarens vetskap. Dessvärre är det allför sent, att rättsligt avhjälpa en dylik missförhållande framöver. Uteslutande ett underskrivet mottagningsintyg med skrotintyg, av en godkänd bildemontering eller av liktydig avtalad företag, kan hindra kommande konstigheter. Detta skrotningsintyget är också till grund för Trafikstyrelsens avregistrering på bilskrot i fordonsregistret. När skrotbilar krängs har fordonsinnehavarna mycket att beakta.
Intentionen, att skrota sitt fordon med fragmentering, i ett ändlöst och naturförståndigt kretsbana, är i fara innan den hamnat hos en certifierad bilåtervinnare. Kan fordonsägaren personligen överlämna in sin uttjänta bil löses problemet, man kan då också förvänta sig den bästa ersättningen. Skall bärgningsbil engageras finns dock chans att få betalning och garantera bilens mål. För hämtning av ett kasserat fordon, som rangordnas miljökritiskt restprodukt, krävs tillstånd från Länsstyrelsen. Det här kan inspekteras på bolagets nätsida före uppdrag. Och genom uppbärande av ett påskrivet mottagningskvittens med bilskrotsintyg, i utbyte av registreringsbeviset, kan säljaren räkna med sig, att den gamla ”pärlan” behandlas seriöst och på ett klimatvänligt förfaringssätt.