Sälj skrotbilen i Sjömarken istället för att dumpa

Det är bara ett årtionde, som defekta bilar i Sjömarken endast kunde säljas för ombyggnad av en PV 444 till A-traktor. Och det var färre än en promille av beståndet. Många av de odugliga fordonsvraken dumpades som klimat-bestar i skog och mark, som ett utslag av gratis avhysning. En avslutad statlig skrotpeng förändrade inte situationen.

Då tog någon tuff person inom Trafikverket i med hårdhanskarna. Tuffa direktiv till landets biltillverkare och legitimerade företag formulerades. Kostnadsfri bil demontering för bilinnehavarna med fordonstillverkarna som betalningsansvariga, var det första ordern. Insamling och bilåtervinning av skrotbilarna till nästan hundra procent av tyngden var nästa krav. Igenom den aktuella återvinningsbestämmelsen vände samma ämbetsverk upp och ned på landets skrotar. De hårda naturanspråken var grunden för en av Sveriges största företagsavvecklingar. Men statuterna innebar fundamentet till vrakens förändring. Värdelösa och kostsamma vrak kan ge bilägaren en trevlig finansiell överraskning.

En kasserad bil som är skrot från Sjömarken kan saluföras med mycket bra ersättning

Den påhittiga ägaren avyttrar i dag sin skrotbil i Sjömarken med en betalning, som tydligt överkommer den indragna obligatoriska skrotningspremien. Det förekommer många köpare. Bildemonteringar med egenplock av beg. reservdelar betalar många gånger bättre betalt för en äldre Rolls-Royce. Men ska vara vaken på många oegentligheter och rävspel i affärsgrenen. Under ”skrotbilar förvärvas” radas olika aktörerna upp i Arbetarbladets säljbudskap. Lockbeten, som betalning med 10 000-tals kr, efterträds varandra.

Pengarna man får från bilskrot för en skrotad uttjänt bil överträffar inte ens trettio procent av utlovat summa. Så dessa skumma bolag, som inte tillhör de certifierade bildemonteringarna, kan inte betala de pengarna för en bil, som måste återvinnas med legitim deklaration. Det kommer säljaren snabbt förstå. Ett förslag är att hålla fast på ett enat summa då och ring en ärlig kund, som representerar en auktoriserad bilskrot.

Söndriga personbilar från Sjömarken hamnar lätt i felaktiga händer

Att trasiga fordon i Sjömarken avyttras till personer, deras intention är att återföra dessa i trafik, är ett ökande besvär. Många fall händer det utan fordonsinnehavarens medvetande. Beklagligtvis är det försent, att juridiskt rätta till en sådan oegentlighet senare. Bara ett undertecknat mottagningskvitto med skrotintyg, av en certifierad skrotfirma eller av likvärd avtalad firma, kan motverka framtida konstigheter. Detta skrotningsintyget ligger dessutom till underlag för Trafikverkets bortplockning i vägregistret. När trasiga fordon krängs har bilägarna en del att uppmärksamma. Syftet, att få sin bil skrotad med demontering, i ett oändligt och klimatförståndigt kretslopp, är otryggt innan den hamnat på en godkänd bilskrot. Kan fordonsägaren personligen skrota bilen i Sjömarken är problemet löst, man kan då också förvänta sig den högsta betalningen. Skall bärgare engageras finns dock chans att få betalning samt befästa skrotbilens slutpunkt. För hämtning av en uttjänt bil, som stämplas klimatohälsosamt avfall, krävs tillstånd från Transportstyrelsen. Det här kan avsynas på aktörens hemsida före beställningen. Via erhållande av ett undertecknat mottagningsbekräftelse med bilskrotsintyg, i utbyte av reg. bevis del 2, kan bilägaren räkna med sig, att den ålderstigna ”rariteten” omhändertas seriöst och på ett klimatförnuftigt förfarande.