En osåld skrotbil i Skutskär ger bara problem

Det medför inga utgifter att lämna sin bil för skrotning i Skutskär. Vice versa kan skrotbilar saluföras med hög betalning från ett par av Sveriges behöriga bilskrotar. Men inte för många år sedan förhållandet var en helt annan. Då kostade det en rejäl slant för att mottaga ett skrotningsbevis med kvitto från Trafikstyrelsen. Och möjligtvis var det alla dumpade bilvrak i skog och mark, som ledde till den stora förändringen. Via Miljövårdsverkets intervention påbörjades en komplex bilskrotningsförlopp av biltillverkarna. Yrkandet var hård. Minst 95 % av den uttjänta bilens massa skulle återgå till återvinning.

För att främja förvandlingen sattes likadana anspråk genom återvinningsprocedur till skrotarna för att de skulle få bibehålla sin behörighet. Fortsättningsvis sattes krav till biltillverkarna att skrotbilar skulle hämta in till de certifierade företagen. Men detta har inte infriats på lika vis som för bilskrotningen. Alltjämt hamnar många trasiga fordon på felaktiga ställen utan hänsyn till den höga betalningen från en del företag.

En skrotbil i Skutskär kan marknadsföras med bra ersättning

Den skarptänkta bilinnehavaren saluför nuförtiden sin skrotbil i Skutskär med en skrotpeng som kompensation, som klart överkommer den upplösta obligatoriska skrotbilspremien. Det finns otaliga köpare. Bildemonteringar med självbetjäning av beg. delar betalar vanligtvis bättre betalt för en äldre Cadillac. Men skall vara observant på en del bedrägerier och ojustheter i branschen. Under ”trasiga fordon inköps” spaltas olika företag upp i Skaraborgs Läns Tidnings annonser. Lockar med betalning med tiotusen-tals kr, turas om med varandra.

Förtjänsten av en bil från bilskrot som är tänkt att skrota överskrider inte ens 1/3 av lovat belopp. Så dessa svarta fiktiva affärsrörelser, som inte ingår i de auktoriserade skrotföretagen, kan inte betala det beloppet för en uttjänt bil, som ska skrotas med legal redogörelse. Det kommer försäljaren snart underfund med. Ett förslag är att köra på på ett enat pris då och hör med en uppriktig spekulant, som representerar en certifierad skrotfirma.

Söndriga personbilar från Skutskär saluförs istället för bilskrotning

Att skrotbilar i Skutskär krängs till människor, och deras syfte är att återföra bilarna i trafik, är ett tilltagande besvär. Flera fall sker det utan fordonsinnehavarens insikt. Dessvärre är det försent, att rättsgiltigt avhjälpa en dylik oegentlighet framöver. Bara ett påskrivet mottagningskvitto med bilskrotsintyg, av en auktoriserad skrot eller av likvärdig avtalad företag, kan motverka framtida konstigheter. Detta skrotningsintyget är dessutom till underlag för Trafikverkets bortplockning i fordonsregistret. När söndriga personbilar avyttras har bilägarna mycket att ha i åtanke. Intentionen, att få sin bil skrotad med återanvändning, i ett ständigt och klimatförnuftigt kretscykel, är hotat innan den är lämnad på en auktoriserad bilåtervinnare. Kan fordonsägaren själv lämna in sin skrotbil är problemet löst, man kan då även räkna med den bästa betalningen. Behöver hämtning engageras finns dock möjligheter att få ersättning samt befästa skrotbilens destination. För transport av en uttjänt bil, som rangordnas miljökritiskt restprodukt, krävs behörighet från Trafikverket. Det här kan kontrolleras på företagets sajt innan beställningen. Genom uppbärande av ett signerat mottagningskvitto med bilskrotsintyg, i växling av registreringsbeviset, kan säljaren räkna med sig, att den åldriga ”pärlan” omhändertas riktigt och på ett klimatförståndigt förfarande.