Ersättningar eller kostnader för bilskrotning i Bergnäset har jämt vållat en del besvär. Bakåt i tiden då en bildemontering tog betalt för fordonsåtervinning och avfärda den från bilregistret på Transportstyrelsen föredrog flera bilinnehavare förbjuden dumpning. Det var endast innehavare av Mercedes, som hade tillåtelse att överlämna sitt fordon utan kostnad. Än idag kan man finna rostiga skrotbilar gömda i skogarna. Men de faktiska skadegörelsen visas inte.
De miljöskadliga innehållet har för länge sedan runnit ut och förgiftat vår miljö. Förklaringen till att övergivna bilar inte hämtades från utsatta områden var förordningen om beskyddande av annans tillhörighet. Inte ens en arealägare kunde transportera dessa fordonsvrak till en godkänd bilskrot utan att få rättslig påföljd. Sannolikt skrota bilen Göteborg var det dessa miljöstrul som drev Regeringen att agera med hårda påbud till BilSweden för skrotning av bilar i Bergnäset. Regenereringsförloppet påbörjades och har omsider nått överstiget sitt mål och ger bilägaren större kompensation.
Ny organisation underlättar för bilskrotning i Bergnäset
BilSweden erhöll i uppgift att arrangera myndigheternas villkor för återvinning av fordon i Bergnäset. Dessutom gavs riktlinjer till hopbringande och bilskrotning av skrotbilar, som ideligen förkastats någonstans. Förklaringen för dessa miljödåd var bilinnehavarens besparing av kostnaden för skrotningen av bilen.
Många publicerade rapporter i Hudiksvalls Tidning lastade Länsstyrelsens slarv att förhindra dessa rackartyg. Och detta angavs som en anledning i den nya författningen med gratis skrotning i Bergnäset. Bilproducenterna fick uppdraget att grunda en organisation, som behärskade utföra inriktade syfte. Så de första konkreta är tillåtna skrotföretagen grundades i Sveriges Bilåtervinnares Riksförbund (SBR). Men deras privilegium att skriva ut mottagningskvittens med skrotintyg existerar inte längre. En certifierad bilåtervinnare får sin auktorisation från Miljövårdsverket. En ansökan ska godkännas av klimatstyrelsen, som övervakar att den kommande fordonsåtervinnaren åtföljer Miljövårdsverkets villkor enligt “bilskrotsförordningen”.
Bilskrotning i Bergnäset ger ersättning
En kasserad bil som är övergiven kategoriseras som miljöfarligt avfall, och ska fraktas och befrias från skadliga ämnen på en skrotfirma i Bergnäset, efter de tuffa myndighetskraven. De här upplyser i detalj hur de skilda skrotarnas byggnader skall formges för att godtas. Lika grundligt behandlas upprensning av naturfördärvliga bilkomponenter, vätskor och ämnen. Återvinning, handhavande och magasinering tvingas bekräftas av naturtillsynsman varje år.
Halkolyckor på bilskrot i Göteborg drabbar Opel-Rekord med däckmönster under 3,0 mm på våta vägbanor
Efter tömning av skadliga ämnen är vraket inte längre ett klimatvådligt avfall utan sänds till fragmentering och återvinning. Numera är målet 95 procent regression till ett ideligen kretslopp i nyframställande nått. Och det innebär att fordonsinnehavarna kan skrota bilen i Bergnäset med betalning, som kan ge ett par tusenlappar för en uttjänt bil. Före fragmentering tillåter en del skrotfirmor att skruva ner bildelar själv från skrotbilen. Kunder kan upptäcka delar till en Renault till rena vrakpriser. Det råder även certifierade bilbärgare, som transporterar fordon, för bilskrotning i Bergnäset, med ersättning. Lagar för bearbetning av det klimathotande avfallet förekommer i Länsstyrelsens unika licens till bärgningsföretaget. En blivande klient kan enkelt syna det här på lejda firmans webbplats innan beställningen.