Nu för tiden är det inte längre komplicerat att beställa en snabb tid för fordonsundersökning i Björklinge. Efter lång tid med ensamrätt försvann AB svensk bilprovnings monopol och andra företag välkomnades. Under de senaste decenniet har kvantiteten bilprovningsföretag mångdubblats. Kampen om kunderna har också inom den här branschen blivit hård. Bra introduktions- eller drivepriser duggar tätt. Broschyrer fyller postlådorna med alla drivar. Perioden, då beställningen behöver utföras flera veckor före, är ett minne blott.
Men arbetsprocessen för fordonsgranskning i Björklinge är densamma. Utfallet likaså. Den nervöse fordonsägaren befarar reparationsavgift för påträffade brister och anmärkningar. Verkstäderna räkna med inkomstbringande arbeten och en certifierad skrotfirma vet, att flera bilar får påpekanden av klass tre-nivå. Som så många år förr närmar sig ögonblicken för prövning.
Ändrade bestämmelser för fordonsinspektion i Björklinge leder ofta till vite
Men flera riktlinjer har nyligen ändrats. Nu gäller inte besiktningstiden grundad på nummerskyltens sista siffra. inte ens den bindande kallelsen kvar. Så det gäller för bilinnehavaren själv att hålla koll på tidpunkten för bilundersökning i Björklinge. Bommas detta får personbilen körförbud. Och skulle fordonet stoppas av ordningsmakten, kan körkortet ryka. Det är fordonsinnehavarens skyldighet att känna till detta faktum. Statens inkomster bedöms dock stärkas med över en miljard kr från försumliga bilinnehavare.
Fordonsinnehavare bestämmer personligen tillfälle för bilgranskningen i Björklinge
Men man kan själv fastställa, när den 1 undersökningen i Björklinge skall genomföras. Inte senare än trettiosex månader efter att personbilen tagits i bruk skall detta ske. 2 gången är inom två år. Därpå ska bilen kontrolleras varje år. På Länsstyrelsens sajt kan datumangivelse enkelt hittas. Surfa in och skrota bilen på deras sajt och skriv in registreringsnumret, så finns tiden där. Felen eller skavankerna som anträffas delas in i 3 klasser. En klass 1-anmärkning medför att den ska åtgärdas före nästa års-granskning.
Ett klass 2-anmärkning innebär, att det skall fixas inom en viss tid med efterkontroll som följd. Klass tre-anmärkning är ett säkerhetspåpekande, som orsakar körförbud genast. Fordonet får inte köras från fordonsbesiktningen i Björklinge. Det här leder ofta till skrotning på en ackrediterad skrothandlare, som har licens att skrota bilen med skrotcertifikat för avregistrering. Betrakta att många missar att fixa lätta nivå 1-påpekande. Men sådan flyttas upp en klass med krav på ombesiktning vid kommande inspektion.
Meningslösa felaktigheter uppdagas av fordonsbesiktningen i Björklinge
Det finns tid och pengar att spara vid en lätt självkontroll innan bilbesiktningen i Björklinge. Konstigt nog är det felaktigheter med simpla åtgärder, som blottar kategori 2-bristerna. Ett utfört ett dåligt hjul innebär en del stunder, att fordonet godtas utan ombesiktning för bilinspektionen i Björklinge. Skyltbelysningen är det mest av enligt statistiken, men skuggas tätt av positions- och halvljus-anmärkningar. Att ersätta en defekt lampa kan möjligtvis förefalla jobbig för flera. Men det återfinns lätta anvisningar med filmer för flera av fordonsmärkena i You Tube. Ett annat frekvent fel på äldre personbilar är att motorlampans larmbelysning på instrumentbrädet inte slocknar.
De flesta bilinspektörer observerar den finurliga trickset att plocka väck glödlampan. Men felaktigheten visar på, att fordonet drar obehövligt mycket drivmedel, så avgasutsläppet växer kanske över max godkänd. Sonden är fastsatt på avgasröret vid den katalytiska renaren på avgasröret och är lätt att ändra. Den kan köpas till Opel från Bds.se under 700 kronor. Faran är stor att det här lätta bristen kan uppfattas som ett fel i katalysatorn. I dessa fall kan avgiften för en del fordonsmärken vara mer än trettio tusen kr.
Skrotbilar i Värnamo säljes för evig kretsgång på bilskrot
Även påpekanden på däckens mönsterdjup är återkommande för besiktning Björklinge. Statistiskt är det flera som krävs på ombesiktning med nya hjul. Det är märkligt, eftersom det är väldigt spartanskt att kontrollera för fordonsägaren. Kraven är åtminstone en komma sex millimeter mönster sommartid och tre millimeter på vinterväglag. Friktionen mot vägen minskar på däck under tre millimeter. Så testande under vintern kan förorsaka onödiga problem. Men med enkla redskap kan avgiften, tilföljd av den periodiska fordonsinspektionen Björklinge, förbli låg av den smarte bilinnehavaren.