Vauxhall-Ventora lämnas inte till återvinning

En äldre Vauxhall-Ventora har utan förvarning blivit glödhet på Kvd.se.En hotande omständighet, som coronapandemin, kan raskt skrota bilen ändra på etablerade förfarande och behandlingssätt. Och det är den smittande rädslan för någon omständighet som oftast sätter igång en kedjereaktion. Bilkörning gentemot reas kollektivt är ett exempel.

Numera avyttras mycket få nytillverkade personbilar till gemene man, medans handel för kördugliga Vauxhall-Ventora är enorm. Politiska beslut om chockhöjda bilskatter och dieselpriser och introduktion av trängselskatter har flyttat bilresor till kollektiv åkning. Hushållets andra-bil har skiftats till något annat. Men mitt i det invanda vardagslivet kommer riksdagsbeslut som kastar omkull alla brukliga föreställningar.

Vauxhall-Ventora konkurrerar med kollektivtrafiken

Allmängiltiga uppmaningar från Regeringen, som två meters avstånd samt munskyddens mindre relevans, har höjt människors olust att resa allmänna bussar. Att folkhälsomyndigheten också föreslår vanligt folk att köra bil rubbar inte skepticismen. Men hälften av familjemedlemmarna har inte möjlighet att utnyttja någon bil. Därför är det mer angeläget än allt annat att ordna fram ytterligare en besiktigad Vauxhall-Ventora, så att alla familjemedlemmar kan åka på ett betryggande sätt. För rekommendationerna i all ära, funktionera nog tvåmeters-regeln för sittande personer. Men för folk i rörelse på besvärlig a utrymmen låter det mera som en dröm. Därför bör förvärvande av en andrabil gynnas.

Uttjänta Vauxhall-Ventora rullar vidare

Prisvärda besiktigade Vauxhall-Ventora med höga växthusgaser och undermålig trafiksäkerhet kan i de flesta fall betraktas som skrot. Frånsett att skrota bilen har de blivit lockande för den samordnade brottsligheten för laglös export i första hand till Mellanöstern. Där är vinsten uppskattningsvis 10 gånger mer än liknande svenska priser. Och det har öppnats många små bilverkstäder, som med anspråkslösa metoder kan få gamla Vauxhall-Ventora godkända igenom en bilbesiktning. Så tävlingen råder allaredan för hushållet, som är på jagande efter en billig körduglig andra-bil.

Skrotar lovar bättre betalning i Uddevalla för gamla Fiat-Coupe bilar

Auktoriserade skrotfirmor, som vanligtvis skrotar fordon för bildelar, lockar fordonsägare med stora betalningar. Några miljökamrater har utsett att överlämna bilarna här med god ansvarskänsla, igenom att hämma ytterligare körning av klimatförsämring och lägre trafiksäkra personbilar. Men genom farhågan att åka spårvagnar suget efter den gamla bilen ökat priserna.

De utslitna personbilarna kommer att leva vidare. Natur och trygghetsfrågor är sekundärt av familjens trygghet under tvungna åkturer. Så dessa prisvärda begagnade Vauxhall-Ventora går åt som smör i solsken. Ur natursynpunkt är det ett steg tillbaka många decennier. Och frågan är omöjlig att undvara. Kommer det förbli så här för alltid?

Besiktning i Bodafors föregår bilskrotning

Besiktning i Bodafors föregår bilskrotning

Det är logiskt att en bilinnehavare känner en särskild oro inför den bindande bilinspektionen i Bodafors. Även om självkontroll utförts, föreligger det alltid en fara att några gömda brister kan förekomma.

Alla fordon når inte bilskrotning i Bjärnum

Alla fordon når inte bilskrotning i Bjärnum

Istället för att överlämna det uttjänta fordonet för demontering i Bjärnum väljer många fordonsägare att dumpa sin bil i miljön. Miljövårdsverket fick enorma anklagelser i och med den stigande klimatregressen, som dessa skrotbilar vållar skog och vatten.