Ford-Corsair fungerar som skrotbil

Klenoder, som Ford-Corsair har framställs, som en av de främsta anledningen till nutidens allt sämre klimat. Naturförstörelse som bränder, orkaner och stora vattenflöden sammanlänkas till den ökande temperaturen. 1/3 av alla växthusgaser kommer från diesel och bensinmotorer. Det lägger sig som en dimma i atmosfären och medverkar till en ständig stigande temperatur.

Det är äldre personbilar som är överlägsen de största miljöfarorna. En analys från Infrastrukturdepartementet förespråkar, att alla fordon som nått 11 års levnadslängd bör överlämnas till en auktoriserad skrotföretag för skrotning. Med detta som bakgrund är det häpnadsväckande att fastlägga, att dessa gamla besiktigade Ford-Corsair efterfrågas stort i Sverige. Men den uppkomna förhållandet kan härstamma till rädslan för den fruktade covid-19.

Ford-Corsair konkurrerar med kollektivtrafiken

Vanliga råd från Folkhälsomyndigheten, som 2 m mellanrum samt munskyddens lägre mening, har höjt människors ovilja att resa spårvagn. Att regeringens också uppmanar privatpersoner att använda bilen förändrar inte skepticismen. Men hälften av familjemedlemmarna har inte tillgång till någon bil. Därför är det mycket mer väsentligt än allt annat att äga ytterligare en begagnad Ford-Corsair, så att alla familjemedlemmar kan färdas på ett harmoniskt vis. För rekommendationerna i all ära, funktionera nog 2 m-regeln för sittande personer. Men för personer i förflyttning på begränsade områden gestaltas det mer som en utopi. Av den anledningen ska inhandlade av en andrabil favoriseras.

Uttjänta Ford-Corsair rullar vidare

Prisvärda begagnade Ford-Corsair med stora koldioxidavgaser och oduglig trafiktrygghet kan i en del fall ses som skrotbilar. Förutom att skrota personbilen har de blivit lockande för den olagliga kriminaliteten för laglös utförsel särskilt till Afrika. Där är försäljningspriset ungefär elva gånger större än liknande svenska priser. Och det har startats många små verkstäder, som med simpla medel kan få gamla Ford-Corsair godkända igenom en bilbesiktning. Så konkurrensen finns allaredan för familjen, som är på jagande efter en prisvärd besiktigad andra-bil.

Byte av motorfästen i Vauxhall-Viva från Gotland minskar inte CO2-utsläppen

Certifierade bildemonteringar, som normalt kasserar bilen för demontering, frestar bilägare med stora betalningar. Några miljövänner har utsett att lämna fordonen här med god ansvarskänsla, genom att avbryta mer åkande av miljöförsämring och lägre trafiktrygga bilar. Men igenom fasan att använda spårvagnar suget efter den gamla bilen ökat priserna. De utslitna personbilarna förblir skrota bilen antagligen på vägarna i många år framöver. Natur och ärenden kommer i andra hand av familjens trygghet under tvungna åkturer. Så de här billiga besiktigade Ford-Corsairgår åt som smör i solsken. Ur klimataspekt är det ett steg tillbaka otaliga decennier. Och frågan är oundgänglig. Kommer det förbli så här för jämnan?

Ford-Tourneo är skrotbil efter 10 år

Ford-Tourneo är skrotbil efter 10 år

Oavsett den kända stora naturförstörelsen slår äldre Ford-Tourneo försäljningsrekord på löpande band. Men det är sorgligt nog inte de godkända bildemonteringarna som köper upp fordonen till skrotning.

Alla fordon når inte bilskrotning i Askersund

Alla fordon når inte bilskrotning i Askersund

Alla fordon når förr eller senare sin slutdestination, som borde vara överlämning för skrotning i Askersund. Men skrotbilarna har aldrig haft en bestämd destination. Eventuellt blir det tufft att nå en sådan också för kommande tider.