Alfa Romeo-Giulietta fungerar som skrotbil

Bilar, som Alfa Romeo-Giulietta har framställs, som en av de värsta anledningen till nutidens allt sämre klimat. Naturkatastrofer som bränder, orkaner och höga vattenflöden kopplas till den höjda temperaturen. En tredjedel av alla växthusgaser kommer från diesel och bensinmotorer. Och det lägger sig som en dimma i atmosfären och bidrar till en permanent stigande temperatur. Det är äldre bilar som är överlägsen de främsta miljöfarorna.

En analys från Chalmers förordar, att alla bilar som uppnått tio års levnadslängd skall överlämnas till en godkänd bilskrot för återvinning. Med detta som bakgrund är det förbluffande att fastslå, att dessa gamla begagnade Alfa Romeo-Giulietta slår rekord i försäljning och efterfrågan. Men den uppkomna omständigheten kan härledas till ångesten för den oroväckande coronapandemin.

Alfa Romeo-Giulietta konkurrerar med kollektivtrafiken

Globala uppmaningar från Folkhälsomyndigheten, som två m distans och munskyddens mindre relevans, har ökat människors motsträvighet att åka kollektivt. Att myndigheterna också tipsar gemene man att köra bil förändrar inte misstrogenheten.

Men hälften av familjemedlemmarna har inte tillgång till någon bil. Därför är skrota bilen det mycket mer väsentligt än allt annat att ordna fram ännu en besiktigad Alfa Romeo-Giulietta , så att alla familjemedlemmar kan färdas på ett betryggande vis. För rekommendationerna i all aktning, fungerar nog tvåmeters-riktlinjen för sittande människor. Men för folk i förflyttning på trånga utrymmen framställs det mer som en illusion. På grund av detta bör inhandlade av en andrabil ställas i främsta rummet.

Uttjänta Alfa Romeo-Giulietta rullar vidare

Bra kördugliga Alfa Romeo-Giulietta med stora koldioxid-gaser och usel trafiksäkerhet kan i en del fall ses som skrot. Med undantag av att skrota bilen har de blivit begärlig för den förbjudna kriminaliteten för otillåten export framför allt till Nigeria. Där är förtjänsten ca 10 gånger större än motsvarande svenska priser. Och det har öppnats flertalet små bilverkstäder, som med lätta metoder kan få gamla Alfa Romeo-Giulietta godkända genom en bilprovningen. Så konkurrensen råder allaredan för familjen, som är på jakt efter en billig begagnad andra-bil.

Skrotbilar från Nässjö säljes inte för export på bilskrot

Legitimerade skrotar, som vanligtvis kasserar bilen för reservdelar, frestar fordonsinnehavare med stora betalningar. Några klimatkamrater har utsett att lämna fordonen här med gott samvete, igenom att upphöra med ytterligare åkande av klimatfördärvande och mindre trafiktrygga bilar. Men via farhågan att använda tåg har den stora efterfrågan trissat upp priserna. De utslitna fordonen förblir antagligen på vägarna i många år framöver. Klimat och ärenden kommer i andra hand av familjens säkerhet under beordrade turer. Så de här bättre kördugliga Alfa Romeo-Giulietta går åt som smör i solsken. Ur klimathänseende är det ett steg tillbaka många årtionden. Och frågan är essentiell. Kommer det förbli så här för alltid?

Undvik bilskrot efter besiktning i Stenkullen

Undvik bilskrot efter besiktning i Stenkullen

Det är rimligt att en fordonsägare upplever en speciell bävan innan den årliga personbilsinspektionen i Stenkullen. Även om självbesiktning gjorts, återfinns det ständigt en fara att vissa osynliga felaktigheter kan finnas.

Alla fordon når inte bilskrotning i Emmaboda

Alla fordon når inte bilskrotning i Emmaboda

Det förekom en tid, då sträckan för bildemontering i Emmaboda blott var bakom hörnet. Skrotföretagen livnärde sig till stor del genom skrotningsavgiften från bilägarna för återvinning av bilen och avregistrering. Det erlades en statlig skrotpremie, som var ett val till förbjuden avhysning.