Det nya miljötänkandet har förut förpassat gamla bilar som Renault-Kangoo till en bildemontering. Men nu har flera decenniums miljöarbeten omstörtas. Det är allmänt känt att äldre skrotbilar är den största bidragande skälet till de ökande koldioxiden i luften. Koldioxiden förorsakar växthuseffekten med smältande glaciärer, och förändrar klimatet med naturkatastrofer som konsekvens.
Samhälleliga pådrivning, som höjda dieselutgifter och bilskatter samt skatt på trängsel har tvingat fordonsinnehavare att ändra om mot elektrifierade bilar. En undersökare på Chalmers hävdar, att Renault-Kangoo som uppnått tio års levnadslängd ska lämnas in till en legitimerad skrot för demolering och demontering, för att miljön nånsin skall kunna bärgas. Allt det här har gjort att en del skänkt hushållets andrabil och reser kollektivt framförallt till arbetsplatsen. Men den fortlöpande Covid 19 viruset har editerat den fortlöpande processen extremt. Försäljningen av bättre kördugliga Renault-Kangoo är suget enormt stort. Människor annonserar om att köpa dessa bovar. Hur kan denna omständighet vara rimlig?
Renault-Kangoo konkurrerar med kollektivtrafiken
Globala rekommendationer från Regeringen, som 2 m mellanrum samt munskyddens mindre betydelse, har höjt människors olust att resa spårvagn. Att regeringens även tipsar privatpersoner att skrota bilen eller att köra bil förändrar inte misstron. Men alla av familjemedlemmarna har inte tillgång till någon bil. Därför är det mycket mer väsentligt än allt annat att ordna fram ännu en äldre Renault-Kangoo, så att alla i hushållet kan färdas på ett betryggande vis. För rekommendationerna i all heder, klaffar nog tvåmeters-riktlinjen för sittande människor. Men för personer i trafik på begränsade områden låter det mer som en önsketänkande. Därför ska inhandlade av en andrabil särbehandlas.
Uttjänta Renault-Kangoo rullar vidare
Prisvärda begagnade Renault-Kangoo med stora CO2avgaser och dålig trafiksäkerhet kan i många fall gälla som skrot. Frånsett att skrota personbilen har de blivit tilltalande för den olagliga brottsligheten för lagstridig utskeppning i första hand till Nigeria.
Där är vinsten i det närmaste elva gånger större än motsvarande svenska priser. Och det har vuxit fram en mängd mindre verkstäder, som med ringa renoveringar kan få rostiga trafikfarliga Renault-Kangoo godkända igenom en bilprovningen. Så kampen råder redan för familjen, som är på jagande efter en billig körduglig andra-bil.
Skrotbilar i Eksjö har högt värde på bilskrot
Ackrediterade skrotfirmor, som brukligt kasserar fordon för återvinning, lockar bilägare med höga ersättningar. Några klimatkamrater har utsett att lämna bilarna här med god ansvarskänsla, igenom att hindra ytterligare åkande av miljöförsämring och mindre trafiksäkra fordon. Men via fasan att resa allmänna bussar suget efter den gamla bilen höjt priserna. De kasserade fordonen förblir antagligen på vägarna i många år framöver. Klimat och trygghetsfrågor kommer i skuggan av hushållets trygghet under tvungna turer. Så dessa billiga begagnade Renault-Kangoo säljs som aldrig förr. Ur miljösynpunkt vrids klockan tillbaka otal decennier. Och frågan är essentiell. Kommer den att stanna där för jämnan?