Skrotbil Renault-Avantime går igen

Mot alla förståndiga sannolikheter skjuter säljande av prisvärda kördugliga Renault-Avantime i taket, som sällan tidigare har setts. Med stöd av politiska beslut har bilkörning till och från arbetet stegvis ändrats till allmänna bussresor. Styrmedel som Bonus-Malus, ökade bränslepriser och trängselskatter har gynnat till den miljöförbättrande handlingen. Familjens andra-bil har skrotats.

Men mitt uppe i den rådande virus sjukdomen kommer tillsägelser som kvickt ruckar rutinerna. De ger näring till en av bilhistoriens uppseendeväckande försäljningsframgångar, genom att skrotade Renault-Avantime förvandlas till riktigt fina exemplar.

Renault-Avantime konkurrerar med kollektivtrafiken

Allmängiltiga inrådan från Regeringen, som 2 meters mellanrum och munskyddens mindre innebörd, har höjt gemene mans olust att använda spårvagn. Att regeringens därtill föreslår privatpersoner att använda bilen förändrar inte misstroendet. Men alla av hushållet har inte möjlighet att utnyttja en personbil.

Av den orsaken är det mer centralt än allt annat att köpa ännu en begagnad Renault-Avantime, så att alla i hushållet kan åka på ett obekymrat sätt. För rekommendationerna i all aktning, funktionera nog tvåmeters-föreskriften för sittande personer. Men för människor i omlopp på trånga utrymmen låter det mer som en utopi. På grund av detta skrota bilen Göteborg skall inskaffande av en andrabil främjas.

Uttjänta Renault-Avantime rullar vidare

Billiga kördugliga Renault-Avantime med stora växthusföroreningar och usel trafiktrygghet kan i de flesta fall ses som skrotbilar. Frånsett att återvinna bilen har de blivit begärlig för den organiserade kriminaliteten för laglös utskeppning speciellt till Nigeria. Där är priset uppemot elva gånger mer än liknande svenska priser. Och det har startats en mängd små verkstäder, som med anspråkslösa medel kan få gamla Renault-Avantime godkända igenom en bilprovningen. Så tävlingen finns allaredan för familjefadern, som är på jagande efter en billig besiktigad andra-bil.

Skrotbilar i Sala säljes till bilskrot för fragmentering

Behöriga bilskrotar, som normalt skrotar bilen för miljön, frestar bilägare med höga ersättningar. Några miljökamrater har utsett att lämna bilarna här med god ansvarskänsla, genom att hindra mer körning av försvagning och lägre trafiksäkra personbilar. Men via rädslan att resa allmänna bussar har den stora efterfrågan ökat priserna. De uttjänta bilarna förblir antagligen på vägarna i många år framöver. Natur och trygghetsfrågor är sekundärt av hushållets säkerhet under tvungna resor. Så dessa bättre begagnade Renault-Avantime går åt som smör i solsken. Ur klimatsynpunkt vrids klockan tillbaka många årtionden. Och frågan är oundgänglig. Kommer det förbli så här för alltid?

Renault-Master lämnas inte till återvinning

Renault-Master lämnas inte till återvinning

En äldre Renault-Master har utan förvarning blivit eftertraktad på försäljningsmarknaden. En hotande situation, som coronapandemin, kan kvickt förändra på etablerade uppförande och behandlingssätt. Och det är den sjuka rädslan för någon företeelse som oftast framkallar en dominoeffekt.

Besiktning i Särö avslöjar skrotbilar

Besiktning i Särö avslöjar skrotbilar

Först ett besök för fordonskontroll i Särö, därnäst dyra lagningar hos en bilverkstad, efter noga övervägande att skrota personbilen på närliggande behörig skrot. En stor del av de 40 procenten ägare, som får allvarsamma 2 i protokollet, vid den årliga tillsynen, måste ombesikta bilen inom en månad.