Bilskrot tävlar om uttjänade Mitsubishi-Pajero

Bättre kördugliga Mitsubishi-Pajero har fått en försäljningssuccé som inte någon gång tidigare upplevts. Och det beror på den uppkomna omständigheten med den nuvarande fruktade covid-19. Ångesten att åka kollektivt har inte ebbat ut genom Folkhälsomyndighetens råd.

Under flera år har Regeringens beslut varit avsedda för minskad användning av personbil. Bonus-Malus, ökade bränslepriser och trängselskatt är en del sådana typfall. Det har lett till markant mer resor till och från jobbet har åkts kollektivt. Så familjens andra-bil har fått ge efter för andra köp. Men nu saknas andra-bilen som aldrig förr. Den oförutsebara morgondagen har inneburit att få nytillverkade fordon säljs till vanligt folk. Vilket omfattar flertalet statusprylar. Men en körduglig Mitsubishi-Pajero bryter strukturen på ett påfallande vis.

Mitsubishi-Pajero konkurrerar med kollektivtrafiken

Globala inrådan från Folkhälsomyndigheten, som 2 m avstånd också munskyddens mindre betydelse, har ökat gemene mans motsträvighet att resa spårvagn. Att myndigheterna också rekommenderar vanligt folk att köra bil rubbar inte misstroendet. Men alla av hushållet har inte tillgång till någon bil. Fördenskull är det viktigare än allt annat att äga ännu en gammal Mitsubishi-Pajero, så att alla familjemedlemmar kan färdas på ett tryggt vis.

För rekommendationerna i all heder, fungerar nog 2 m-föreskriften för sittande människor. Men för människor i trafik på svårframkomliga utrymmen gestaltas det mer som en illusion. För den skull skall inhandlade av en andrabil främjas.

Uttjänta Mitsubishi-Pajero rullar vidare

Prisvärda kördugliga Mitsubishi-Pajero med höga koldioxid-gaser och usel trafiksäkerhet kan i många fall gälla som skrotbilar. Bortsett från att återvinna bilen har de blivit tilltalande för den samordnade kriminaliteten för laglös utförsel i första hand till Nigeria. Där är utdelningen ungefär tio gånger större än liknande svenska priser. Och det har vuxit skrota bilen Göteborg fram en mängd mindre verkstäder, som med lätta reparationer kan få rostiga trafikfarliga Mitsubishi-Pajero godkända igenom en bilbesiktning. Så tävlingen råder redan för familjefadern, som är på jagande efter en prisvärd besiktigad andra-bil.

Skrotbilar från Örebro säljes till självplockning av begagnade bildelar

Auktoriserade skrotfirmor, som brukligt kasserar bilen för demontering, attraherar fordonsägare med stora ersättningar. Några miljövänner har utsett att överlämna fordonen här med gott samvete, genom att avvärja mer farande av miljöförsämring och lägre trafiktrygga bilar.

Men igenom ångesten att åka kollektivt har den stora efterfrågan höjt priserna. De uttjänta personbilarna förblir antagligen på vägarna i många år framöver. Miljö och säkerhetsfrågor är sekundärt av familjens säkerhet under beordrade resor. Så dessa bra begagnade Mitsubishi-Pajero säljs som aldrig förr. Ur miljösynvinkel vrids klockan tillbaka flera årtionden. Och frågan är omöjlig att undvara. Kommer det förbli så här för evigt?

Besiktning i Särö avslöjar skrotbilar

Besiktning i Särö avslöjar skrotbilar

Först ett besök för fordonskontroll i Särö, därnäst dyra lagningar hos en bilverkstad, efter noga övervägande att skrota personbilen på närliggande behörig skrot. En stor del av de 40 procenten ägare, som får allvarsamma 2 i protokollet, vid den årliga tillsynen, måste ombesikta bilen inom en månad.

Bilskrot tävlar om uttjänade Renault-Laguna

Bilskrot tävlar om uttjänade Renault-Laguna

Bättre besiktigade Renault-Laguna har fått en försäljningstriumf som inte tidigare varit med om. Detta hänger på den uppkomna händelsen med den dagens fruktade coronapandemin. Ångesten att åka allmänna bussar har inte minskat via riksdagens rekommendationer.