Bilskrot tävlar om uttjänade Renault-Laguna

Bättre besiktigade Renault-Laguna har fått en försäljningstriumf som inte tidigare varit med om. Detta hänger på den uppkomna händelsen med den dagens fruktade coronapandemin. Ångesten att åka allmänna bussar har inte minskat via riksdagens rekommendationer.

Under mängder med år har Regeringens beslut varit riktade mot strypa bilkörning. Riksdagens, ökade dieselpriser och skatt för trängsel är några dylika förslag. Det har utmynnat till betydande fler turer till och från arbetsplatsen har åkts med buss. Så familjens andra-bil har fått retirera för andra köp. Men nu saknas andra-bilen som aldrig förr. Den oberäkneliga framtiden har lett till att väldigt lite nytillverkade bilar avyttras till vanligt folk. Vilket omfattar de flesta statusprylar. Men en begagnad Renault-Laguna bryter mönstret på ett intressant sätt.

Renault-Laguna konkurrerar med kollektivtrafiken

Vanliga råd från Folkhälsomyndigheten, som 2 m avstånd samt munskyddens lägre relevans, har höjt gemene mans ovillighet att använda kollektivt. Att riksdagens även uppmanar gemene man att använda bilen ändrar inte skepticismen. Men hälften av hushållet har inte tillgång till en personbil. På grund av detta är det viktigare än allt annat att få tag i ännu en körduglig Renault-Laguna, så att alla i hushållet kan åka på ett obekymrat vis. För referenserna i all aktning, funktionera skrota bilen Göteborg nog 2 m-bestämmelsen för sittande personer. Men för folk i rotation på trånga utrymmen gestaltas det mer som en önskedröm. Därför ska inhandlade av en andrabil behandlas med förtur.

Uttjänta Renault-Laguna rullar vidare

Prisvärda begagnade Renault-Laguna med höga växthusavgaser och usel trafiksäkerhet kan i flertalet fall gälla som skrotbilar. Frånsett att återvinna fordon har de blivit begärlig för den organiserade kriminaliteten för illegal utskeppning i första hand till Väst-Afrika. Där är priset omkring elva gånger större än liknande svenska priser. Och det har etablerats en mängd mindre bilverkstäder, som med ringa upprustningar kan få rostiga trafikfarliga Renault-Laguna godkända igenom en bilbesiktning.

Så konkurrensen förekommer redan för hushållet, som är på jakt efter en billig körduglig andra-bil.

Skrotbilar från Finspång säljes till bilskrot med fullmakt

Ackrediterade bildemonteringar, som normalt skrotar personbilen för bildelar, attraherar fordonsägare med stora ersättningar. Några naturkamrater har valt att överlämna bilarna här med gott samvete, igenom att hejda mer farande av miljöförsämring och mindre trafiksäkra fordon. Men via ångesten att åka allmänna bussar har den stora efterfrågan trissat upp priserna. De kasserade personbilarna kommer att leva vidare. Natur och trygghetsförfrågan kommer i andra hand av hushållets säkerhet under beordrade åkturer. Så dessa billiga kördugliga Renault-Laguna går åt som smör i solsken. Ur natursynpunkt är det ett steg tillbaka flera decennier. Och frågan är oundgänglig. Kommer den att stanna där för alltid?

Skrotade Alfa Romeo-2300 bilar åter i trafik

Skrotade Alfa Romeo-2300 bilar åter i trafik

För ett antal år sedan författades enormt mycket om äldre dumpade Alfa Romeo-2300, som de främsta klimatförstörare i nutid. Och det förekom absolut fakta i de flesta artiklarna. I trafiken är de gamla bilarna betydande större bovar för klimatet.

AB Svensk Bilprovning ökade antalet skrotbilar i Backa

AB Svensk Bilprovning ökade antalet skrotbilar i Backa

Det är logiskt att en ägare reagerar med en speciell ångest innan den bindande personbilsgranskningen i Backa. Även om självgranskning utförts, föreligger det hela tide en osäkerhet att enstaka osynliga fel kan förekomma.