Skrotbil Misubishi-Eclipse går igen

Mot alla förståndiga odds skjuter handel av prisvärda besiktigade Misubishi-Eclipse i höjden, som aldrig tidigare har setts. Med understöd av att skrota bilen och politiska ställningstagande har bilkörning till och från jobbet bitvis ändrats till allmänna bussresor. Styrmekanismer som Bonus-Malus, chockhöjda dieselpriser och skatt för trängsel har medverkat till den miljöoptimerande handlingen. Familjens andra-bil har skrotats.

Men mitt uppe i den närvarande coronapandemin kommer uppmaningar som hastigt ruckar arbetssätten. De ger gödning till en av bilhistoriens anmärkningsvärda försäljningssuccéer, via att skrotade Misubishi-Eclipse förvandlas till riktigt fina exemplar.

Misubishi-Eclipse konkurrerar med kollektivtrafiken

Globala råd från Regeringen, som två meters mellanrum också munskyddens lägre mening, har ökat människors olust att resa allmänna bussar. Att riksdagens även uppmanar privatpersoner att köra bil rubbar inte misstänksamheten. Men alla av hushållet har inte möjlighet att utnyttja en personbil. På grund av detta är det mer centralt än allt annat att köpa ytterligare en begagnad Misubishi-Eclipse, så att alla familjemedlemmar kan köra på ett harmoniskt vis. För referenserna i all ära, funktionera nog tvåmeters-riktlinjen för sittande folk.

Men för folk i rörelse på svårframkomliga områden låter det mera som en ouppnåeligt ideal. Därför skall förvärvande av en andrabil gynnas.

Uttjänta Misubishi-Eclipse rullar vidare

Billiga besiktigade Misubishi-Eclipse med höga koldioxid-gaser och undermålig trafiktrygghet kan i många fall betraktas som skrotbilar. Bortsett från att återvinna personbilen har de blivit begärlig för den organiserade kriminaliteten för illegal utlandsförsäljning särskilt till Nigeria. Där är avkastningen i det närmaste 11 gånger mer än motsvarande svenska priser. Och det har vuxit fram flertalet små verkstäder, som med enkla förbättringar kan få gamla Misubishi-Eclipse godkända igenom en bilprovningen. Så kampen finns allaredan för hushållet, som är på jagande efter en billig gammal andra-bil.

Skrotbilar i Emmaboda säljes med avregistrering på bilskrot

Ackrediterade bilåtervinnare, som vanligtvis skrotar personbilen för reservdelar, lockar bilägare med stora betalningar. Några miljökamrater har valt att överlämna fordonen här med god ansvarskänsla, genom att upphöra med mer körning av miljöförsämring och lägre trafiksäkra bilar. Men via farhågan att resa kollektivt har den stora efterfrågan trissat upp priserna. De uttjänta personbilarna förblir antagligen på vägarna i många år framöver. Natur och ärenden kommer i skuggan av hushållets säkerhet under beordrade turer. Så dessa prisvärda kördugliga Misubishi-Eclipse går åt som smör i solsken. Ur naturaspekt vrids klockan tillbaka otaliga decennier. Och frågan är omöjlig att undvara. Kommer det förbli så här för alltid?

Besiktning i Högsbo föregår bilskrotning

Besiktning i Högsbo föregår bilskrotning

Först en påhälsning för fordonskontroll i Högsbo, därpå dyra reparationer hos en verkstad, efter minutiöst övervägande att skrota fordonet hos närliggande auktoriserad skrot. Flera av de 40 % bilägare, som får allvarliga 2 i besiktningspappret, vid den årliga undersökningen, måste ombesikta bilen inom en månad.

Skrotade Renault-Fuego bilar får make-up

Skrotade Renault-Fuego bilar får make-up

Det nya klimattänkandet har förut förpassat äldre fordon som Renault-Fuego till en bildemontering. Men nu har några årtiondens miljöarbeten kastats över ände. Det är väl känt att äldre skrotbilar är den främsta bidragande orsaken till de ökande koldioxiden i luften. CO2 åstadkommer växthuseffekten med smältande ismassa, och rubbar miljön med naturkatastrofer i släptåget.