Mot alla logiska sannolikheter skjuter handel av prisvärda kördugliga Kia-Clarus i höjden, som inte någon gång tidigare har skådats. Med hjälp av politiska ställningstagande har bilkörning till och från arbetsplatsen stegvis förändrats till kollektivåkning.
Styrmekanismer som Bonus-Malus, ökade bränslepriser och trängselskatter har hjälpt till den klimatförbättrande ingripandet. Familjens andra-bil har avyttrats. Men mitt uppe i den nuvarande epidemin kommer uppmaningar som tidseffektivt förändrar rutinerna. De ger näring till en av bilhistoriens märkligaste försäljningssuccéer, genom att skrotade Kia-Clarus repareras till godkända fordon.
Kia-Clarus konkurrerar med kollektivtrafiken
Allmängiltiga råd från Folkhälsomyndigheten, som två meters distans samt munskyddens mindre mening, har höjt människors olust att åka kollektivt.
Att riksdagens även rekommenderar vanligt folk att använda bilen förändrar inte skepsisen. Men hälften av familjemedlemmarna har inte tillgång till en personbil. Därför är det mer centralt än allt annat att skaka fram ännu en äldre Kia-Clarus, så att alla familjemedlemmar kan åka på ett obekymrat vis. För rekommendationerna i all aktning, funktionera nog 2 m-regeln för sittande folk. Men för folk i rotation på trånga ytor låter det mera som en utopi. För den skull skall inhandlade av en andrabil prioriteras som nummer ett.
Uttjänta Kia-Clarus rullar vidare
Prisvärda kördugliga Kia-Clarus med höga växthusavgaser och oduglig trafiksäkerhet kan i de flesta fall betraktas som skrot. Bortsett från att skrota bilen har de blivit lockande för den samordnade kriminaliteten för laglös utrikeshandel speciellt till Väst-Afrika. Där är utdelningen uppemot 10 gånger mer än motsvarande svenska priser. Och det har vuxit fram en mängd mindre verkstäder, som med primitiva medel kan få de uttjänta Kia-Clarus godkända igenom en bilbesiktning. Så tävlingen råder redan för familjefadern, som är på jagande efter en billig äldre andra-bil.
Skrotbilar från Osby kan säljas till bilskrot med hög ersättning
Behöriga skrotfirmor, som mestadels kasserar bilen för demontering, attraherar fordonsinnehavare med stora betalningar. Några naturkamrater har valt att lämna personbilarna här med god ansvarskänsla, genom att avbryta ytterligare körning av naturfördärvande och lägre trafiksäkra personbilar.
Men igenom fasan att resa kollektivt har den stora efterfrågan höjt priserna. De uttjänta fordonen förblir antagligen på vägarna i många år framöver. Natur och säkerhetsfrågor är sekundärt av familjens trygghet under tvungna turer. Så dessa prisvärda besiktigade Kia-Clarus går åt som smör i solsken. Ur miljöaspekt vrids klockan tillbaka flera årtionden bilskrot Göteborg. Och frågan är oumbärlig. Kommer det förbli så här för jämnan?