Först en påhälsning för bilprovning i Lidingö ett alternativ efter besiktning, därpå dyra renoveringar hos en bilverkstad, efter minutiöst tänkande att skrota personbilen på närliggande ackrediterad bilskrot. Flera av de fyrtio % bilinnehavare, som får allvarsamma 2 i bilprovningens rapport, vid den obligatoriska inspektionen, måste tillbaka med fordonet inom 30 dagar för att undvika körförbud. Och sedan lång tid tillbaka gäller det årligen för de flesta. Riksdagen etablerade AB Svensk Bilprovning i mitten av 1960-talet.
Men bilbeståndet växte det stabbiga bolaget över huvudet. Så privatiseringen för tio år sen överraskade inte allmänheten ett dugg. Allt mer ökade väntetider för bokningar och avbokningar ledde till många påtvingade körförbud, som ertappade strukturens fiasko. Flera nystartade kontrollhallar ändrade ändå snart på den dåliga utvecklingen. Med ett drop-insystem istället för bokning av bilinspektion i Lidingö ett alternativ efter besiktning i Lidingö, löstes flera problem för nöjda bilägare.
Förändrade regler för fordonsbesiktning i Lidingö resulterar vanligtvis till vite
Men flera principer har på senaste tiden förändrats. Nu gäller inte besiktningstiden som utgår ifrån nummerskyltens sista siffra. Inte heller är den bindande kallelsen kvar. Därför måste bilinnehavaren personligen att hålla uppsikt på tillfälle för bilundersökning i Lidingö. Missas detta får bilen körförbud. Och skulle bilen stoppas av ordningsmakten, kan körkortet ryka. Det är ägarens ansvar att känna till detta faktum. Statens inkomster bedöms emellertid öka med ett antal miljoner kr från nonchalanta ägare.
Bilinnehavare avgör själv tidpunkt för personbilsinspektionen i Lidingö
Men man kan personligen besluta, när den första inspektionen i Lidingö skall genomföras. Senast 3 år efter att bilen registrerats i Sverige. Andra gången är inom 2 år. Sedan behöver personbilen provas årligen. På Länsstyrelsens internetplats kan datumangivelse enkelt hittas.
Öppna deras sajt och slå nummerskyltens nummer, så finns datumet där. Felen eller defekterna som observeras delas in i 3 kategorier. En klass 1-påpekande har den betydelsen att den behöver fixas före nästa års-kontroll. Ett kategori 2-anmärkning innebär, att det skall fixas inom en månad med efterkontroll som följd. Nivå tre-anmärkning är ett säkerhetsbrist, som ger körförbud genast. Bilen får endast bärgas från fordonsinspektionen i Lidingö. Det här leder ofta till skrotning på en behörig bilskrot, som har befogenhet att skrota bilar med skrotbevis för avregistrering. Beakta att många missar att reparera lätta klass 1-påpekande. Men sådana flyttas upp en nivå med krav på ombesiktning vid annalkande kontroll.
Omotiverade felaktigheter uppdagas av fordonsbesiktningen i Lidingö
Det finns tid och pengar att spara vid en simpel självkontroll inför fordonsbesiktningen i Lidingö. Konstigt nog är det brister med enkla ingripanden, som avslöjar kategori två-bristerna. Att fixa skrota bilen ett dåligt hjul betyder flera stunder, att personbilen accepteras utan efterkontroll för fordonsinspektionen i Lidingö. Skyltbelysningen är det mest av enligt bil kontrollanterna, men följs därefter av blinkersbelysning. Byte av en trasig lykta kan möjligtvis synas besvärlig för flera. Men det finns lätta instruktioner med bilder för de flesta bilmärkena i You Tube. Ett annat frekvent fel på gamla bilar är att lambdasondens varningslampa på instrumentbrädet inte släcks. De flesta bilinspektörer upptäcker den finurliga lösning att ta dän glödlampan.
Sälj skrotbilen i Tumba till registrerad bilskrot
Men oriktigheten antyder, att motorn drar överflödigt mycket bränsle, så avgasföroreningar tilltar kanske över max godkänd. Sensorn är placerad på grenröret vid katalysatorn och är simpel att skifta. Den kan köpas till Iveco från Autoexperten under tusenlappen. Faran är enorm att det här simpla felaktigheten kan tolkas som en brist i katalysatorn. I sådana fall kan utgifterna för vissa fordonsmärken vara mer än 30 000 kronor. Också tillrättavisning på däckens mönsterdjup är ofta förekommande för fordonskontrollen Lidingö. Statistiskt är det många som krävs på ombesiktning med nya däck. Det är märkligt, i och med att det är mycket spartanskt att kontrollera för fordonsinnehavaren. Kraven är minst 1,6 mm mönster på sommarväglag och tre millimeter på vinterväglag. Friktionen mot vägbanan avtar på däck under 3,0 mm. Så testande under vintern kan förorsaka obefogade besvär. Men med lätta redskap kan utgiften, på grund av den årliga personbilskontrollen Lidingö, förbli låg av den smarte bilinnehavaren.