Chevrolet-Malibu är skrotbil efter 10 år

Oberoende den kända stora ödeläggelsen slår gamla Chevrolet-Malibu försäljningsrekord på löpande band. Men det är dessvärre inte de certifierade bildemonteringarna som köper upp bilarna till demontering. Under en del år har vetenskapsman noterat att de fossila bensindrivna fordonen sprutar ut co2 utsläpp, växthusgaser och cancerframkallande sotpartiklar. Växthusgaser lägger sig som ett isolerande skikt och bidrar till den ökade temperaturen.

Det var och en ligger bakom miljöändringen med problematiska förödelse som resultat Och det är äldre Chevrolet-Malibu som är de främsta bovarna. Affärstidningen Näringsliv refererar till Chalmers forskningsresultat rörande bilars koldioxidutsläpp. Det anger, att fordon har en idealisk ålder av tio år och bör, både ur natur- och utgiftssynvinkel, skrotas efter den tidsperioden. Ökade bränslepriser och bilskatter bör öka entusiasmen för elbilar. Men i pågående pandemihändelse är suget på nyproducerade fordon praktiskt taget inget. Med bedrövelse ser alla naturivrare hur deras ambitioner grusas genom återinförandet av uttjänta Chevrolet-Malibu, som pressas fram av fasan för det allvarliga coronaviruset.

Chevrolet-Malibu konkurrerar med kollektivtrafiken

Allmängiltiga inrådan från regeringen, som 2 meters avstånd och munskyddens lägre betydenhet, har ökat människors motvilja att åka spårvagn. Att regeringens också uppmanar allmänheten att köra bil rubbar inte misstroendet. Men alla av familjemedlemmarna har inte tillgång till en personbil. Av den orsaken är det mer betydelsefullt än allt annat att fixa fram ännu en besiktigad Chevrolet-Malibu, så att alla i hushållet kan åka på ett obekymrat vis. För rekommendationerna i all ära, funktionera nog 2 m-regeln för sittande personer. Men för personer i rörelse på trånga utrymmen gestaltas det mer som en önskedröm. Därför skall införskaffade av en andrabil prioriteras som nummer ett.

Uttjänta Chevrolet-Malibu rullar vidare

Bra besiktigade Chevrolet-Malibu med höga koldioxidgaser och dålig trafiktrygghet kan i de flesta fall ses som skrot. Förutom att återvinna bilen har de blivit lockande för den samordnade brottsligheten för laglös utförsel framför allt till Afrika.

Där är priset uppemot 10 gånger större än motsvarande svenska priser. Och det har etablerats flertalet mindre verkstäder, som med lätta bilskrot Göteborg metoder kan få gamla Chevrolet-Malibu godkända genom en bilprovningen. Så kampen existerar allaredan för hushållet, som är på jakt efter en billig begagnad andra-bil.

Skrotbilar från Malung säljes till bilskrot för reproduktion

Legitimerade bildemonteringar, som mestadels kasserar bilen för återvinning, lockar fordonsägare med höga betalningar. Några naturkamrater har utsett att överlämna fordonen här med god ansvarskänsla, genom att upphöra med vidare drift av miljöfördärvande och mindre trafiksäkra bilar. Men via skräcken att åka spårvagnar suget efter den gamla bilen höjt priserna. De uttjänta bilarna förblir antagligen på vägarna i många år framöver. Klimat och trygghetsfrågor är sekundärt av hushållets säkerhet under beordrade åkturer. Så de här bättre kördugliga Chevrolet-Malibu säljs som aldrig förr. Så kära Chalmersforskare, vem skrotar sin Chevrolet efter 10 år? Men ur miljösynvinkel vrids klockan tillbaka flera decennier. Och frågan är omöjlig att undvara. Kommer det förbli så här för evigt?

Alla fordon når inte bilskrotning på Ekerö

Alla fordon når inte bilskrotning på Ekerö

Det förekommer flera sätt att mottaga betalning genom bilskrotning på Ekerö. Överlämnandet av en uttjänt bil till en legitimerad skrot säkerställer för att fordonen vårdas och skrotas i enlighet med klimatbalkens villkor.

Alla fordon når inte bilskrotning i Ekeby

Alla fordon når inte bilskrotning i Ekeby

Detta var en tid sedan, en fordonsägare var tvingad att bekosta för att skrota bilen i Ekeby. Tidigare begick dock en bilinnehavare en härlig kostnadsbesparing igenom att överge sitt fordon i skogen.