Söndriga personbilar i Sollefteå lämnas i första hand till auktoriserade skrotar för skrotning. Det är inte så länge sedan det betalade man pengar för att skrota sin bil och få fordonet avregistrerad på Transportstyrelsen. Fordom var det en ren besparing för bilinnehavaren att tippa fordonsvraket i skog och mark med jättelika klimatbekymmer som efterdyning. Men företagen har förändrats. Numera existerar det bilskrot och bildemonteringar som betalar för ett gammalt bilvrak.
Det är verkan av Miljövårdsverkets hårda krav till bilproducenterna år tjugohundrasju. De tvingades mottaga Defekta bilar kostnadsfritt, därtill ålades att anordna återanvändning nära 95 % av fordonets tyngd . Ambitionen har åstadkommits med god marginal. Exempelvis igenom den hårda ”Skrotningsförordningen”, som infördes i samma ögonblick.
En uttjänt bil från Sollefteå kan avyttras med bra ersättning
Den intelligenta fordonsägaren avyttrar nu för tiden sin bil som skall skrotas i Sollefteå med en ersättning, som klart överskrider den avvecklade obligatoriska skrotbilspremien. Det finns en del köpare. Skrotar med egenbetjäning av beg. komponenter erbjuder vanligtvis bättre betalt för en gammal Aston Martin. Men det gäller att vara vaken på vissa fuffens och ojustheter i verksamhetsområdet. Under ”defekta bilar förvärvas” spaltas olika företag upp i Lysekilspostens annonser. Lockar med ersättning med 10 000-tals kr, avlöser varandra. Vinsten av ett fragmenterat fordon överkommer inte ens 25 % av utlovat summa.
Så dessa skumma företag, som inte ingår i de godkända skrotföretagen, kan inte erlägga det beloppet för en bil, som måste återvinnas med legitim bokföring. Det kommer kunden snabbt inse. Ett förslag är att hålla fast på ett enigt summa då och ring en ärlig spekulant, som representerar en certifierad skrot.
Trasiga fordon från Sollefteå hamnar lätt i felaktiga händer
Att trasiga fordon i Sollefteå säljes till personer, och deras syfte är att återföra dessa i trafik, är ett tilltagande bekymmer. Många fall händer det utan säljarens insikt. Beklagligtvis är det allför sent, att rättsvetenskapligt justera en dylik oegentlighet längre fram. Enbart ett undertecknat mottagningskvittens med bilskrotsintyg, av en auktoriserad skrot eller av likvärd avtalad firma, kan hindra framtida falsarier.
Detta skrotintyget är dessutom till underlag för Trafikverkets borttagning i bilregistret. När söndriga personbilar saluförs har ägarna lite att observera. Syftet, att få sin bil skrotad med bilåtervinning, i ett oändligt och naturklokt kretsbana, är otryggt innan den hamnat hos en godkänd bilskrot. Kan fordonsinnehavaren själv överlämna in sitt uttjänta fordon löses problemet, man kan då också förvänta sig den högsta ersättningen. Måste bärgare engageras finns likväl möjligheter att få betalning samt befästa det uttjänta fordonets mål. För hämtning av en skrotbil, som rangordnas miljöohälsosamt restprodukt, fordras behörighet från Transportstyrelsen. Det här kan kontrolleras på företagets hemsida innan beställningen. Igenom mottagande av ett undertecknat mottagningsbekräftelse med bilskrotsintyg, i byte av reg. bevis del 2, kan bilägaren förvänta sig sig, att den gamla ”pärlan” hanteras riktigt och på ett klimatförståndigt sätt.