Det fordrades, att Naturvårdsverket satte upp tuffa förordningar innan en betalning erhölls för söndriga personbilar i Smögen. När en bil, för några år sedan, inte kunde köras längre blev det ett penningslukande börda utan chans till försäljning. För att spara skrotningsavgiften till en skrot dumpades flera vrak i naturen med välkända miljöbekymmer. Läckage av motorolja skadade terräng och dricksvatten på stora omgivande områden. Första riktlinjen var gratis återvinning för alla bilinnehavare, och kostnaden lades på fordonstillverkarna. Inrättningen skulle också transportera in och skrota vraket i ett oändligt och åter till kretsgången i manufakturs-kedjan.
Ord och inga visor, som hörsammades på ett produktivt sätt av Bilretur. Igenom återvinningsbestämmelsens försorg automatiserades och klimatjusterades återvinning av bilar till botten. Detta plus värdet av skrotningen kommer samtliga ägare till söndriga bilar väl till pass. Ingen förnuftig man slänger pengar i sjön via avstjälpning i stället för att få en god betalning vid avyttring.
En uttjänt bil i Smögen kan säljas med bra betalning
Den påhittiga bilinnehavaren saluför nu för tiden sin skrotbil i Smögen med en ersättning, som klart överskrider den avslutade statliga skrotpremien från bilskrot. Det föreligger en del köpare. Företag med egenbetjäning av begagnade reservdelar ger många gånger bättre betalt för en gammal Daewoo. Men skall vara observant på många oegentligheter och rävspel i verksamhetsområdet. Under ”skrotbilar köpes” radas olika skrothandlare upp i Blekingepostens säljbudskap. Lockbeten, som ersättning med tiotusen-tals kronor, turas om med varandra.
Förtjänsten av en bil som är tänkt att skrota överkommer inte ens trettio procent av lovat ersättning. Så dessa skumma bolag, som inte är en del av de certifierade företag, kan inte spendera den summan för en bil, som ska skrotas med legitim redogörelse. Det kommer kunden snart genomskåda. Ett förslag är att hålla fast på ett enat belopp då och ring en seriös köpare, som representerar en certifierad bilskrot.
Kasserade personbilar i Smögen kommer ofta ut i trafik igen
Att skrotbilar i Smögen avyttras till folk, som har för avsikt att åter föra in bilarna i trafik, är ett stigande besvär. Och många fall sker det utan säljarens vetskap. Dessvärre är det allför sent, att rättsgiltigt avhjälpa en dylik bedrägeri längre fram. Enbart ett påskrivet mottagningsintyg med skrotningsintyg, av en legitimerad bilåtervinnare eller av liktydig avtalad rörelse, kan förhindra blivande konstigheter. Det här skrotintyget ligger även till grund för Transportstyrelsens bortplockning i vägregistret. När söndriga personbilar saluförs har fordonsinnehavarna mycket att ha i åtanke. Intentionen, att skrota sitt fordon med återanvändning, i ett oändligt och klimatförnuftigt kretsbana, är otryggt innan den är lämnad på en certifierad skrotfirma. Kan fordonsägaren själv köra in sitt uttjänta fordon är det inga bekymmer, man kan då dessutom förvänta sig den högsta ersättningen. Måste transport engageras finns ändå möjligheter att få ersättning samt befästa det uttjänta fordonets mål. För hämtning av en skrotbil, som stämplas miljöohälsosamt avfall, fordras licens från Transportstyrelsen. Detta kan avsynas på bolagets webbsida före bokning. Och genom uppbärande av ett undertecknat mottagningskvitto med skrotningsintyg, i byte av reg. bevis del 2, kan bilinnehavaren räkna med sig, att den ålderstigna ”klenoden” handskas adekvat och på ett klimatklokt sätt.