Skrotbilar rullar genom besiktningen i Osby

Med ett Regeringsbeslut på 60-talet påbörjades den obligatoriska personbilsbesiktningen för personbilsinnehavare i Osby. Senare skapades monopolföretaget AB Svensk Bilprovning, som fanns till 2010 då ensamrätten upphörde. Då avreglerades bilbesiktningar med gränsen till överetableringar som följd. De väldiga kötiderna vid bokningar och besvären vid avbeställning gav bilägarna enorma bekymmer vid fordonsgranskning i Osby. Dröjsmål med körförbud startade våldsamma missnöjesyttring, som pressade riksdagen att tänka om.

Mängden nya besiktningshallar ökar markant efter de nya föreskrifterna. De långa väntetiderna är en svunnen tid. Men oroskänslan hos bilinnehavaren har inte förändrats. Beskaffenhetsprövningarna finns kvar med likadana fordran på aktioner. Ett klass 3-felaktighet kan bli förkrossande för den egna plånboken. Detsamma blir en inkomstbringande händelse för en fordonsverkstad. Och bakomliggande orsak återfinns en auktoriserad skrot. skrotning av fordon för en klimatvänlig bilskrotning är ändamålet. Fördelen med alla ändringar har emellertid blivit en drop-in för fordonsbesiktning i Osby utan förbeställning i en valfri bilprovning.

Ändrade stadgar för personbilsinspektion i Osby resulterar ofta till böter

Men enstaka regler har just ändrats. Nu innefattar inte besiktningstiden grundad på nummerskyltens slutsiffran. Inte heller är den obligatoriska kallelsen kvar. Fördenskull behöver bilinnehavaren personligen att hålla uppsikt på datum för bilundersökning i Osby. Bommas det här får personbilen körförbud. Och skulle personbilen stoppas av länsman, kan körkortet ryka. Det är fordonsinnehavarens förpliktelse att känna till detta faktum. Statskassan beräknas dock stärkas med ett antal miljoner kr från slarviga bilinnehavare.

Fordonsinnehavare bestämmer personligen tidpunkt för personbilskontrollen i Osby

Men han/hon kan själv styra, när den 1 kontrollen i Osby bör verkställas. Senast tre år efter att personbilen tagits i bruk skall detta ske. Andra gången är efter tjugofyra månader. Därefter ska bilen kontrolleras varje år. På Trafikstyrelsens skrota bilen webbsida kan datumet enkelt hittas. Surfa in på deras internetsida och slå nummerskyltens nummer, så återfinns tiden där. Felen eller bristerna som hittas indelas i tre kategorier. En klass 1-påpekande har den betydelsen att den ska fixas inför nästa års-granskning.

Ett nivå 2-påpekande betyder, att det ska fixas inom en månad med ombesiktning som påföljd. Kategori tre-anmärkning är ett säkerhetsfel, som innebär körförbud omedelbart. Fordonet får inte köras från personbilsgranskningen i Osby. Och detta leder ofta till återvinning på en godkänd bildemontering, som har tillstånd att skrota personbilar med skrotbevis för bortplockning från Transportstyrelsen register. Betrakta att många missar att laga lätta klass 1-påpekande. Men sådan flyttas upp en klass med fordran på ombesiktning vid framtida besiktning.

Meningslösa brister påträffas av bilinspektionen i Osby

Det finns tid och pengar att spara vid en lätt okulärkontroll inför besiktningen i Osby. Märkligt nog är det brister med simpla åtgärder, som uppdagar nivå 2-felen. Ett utfört ett slitet däck innebär flera stunder, att bilen accepteras utan ombesiktning för personbilsinspektionen i Osby. Skyltlampor är det mest av enligt bil kontrollanterna, men följs tätt av bromsljus. Skifte av en defekt lykta kan möjligen synas påfrestande för många. Men det återfinns enkla beskrivningar med filmer för de flesta bilmärkena i You Tube.

Ett annat problem på äldre bilar är att oljelampans varningslampa på instrumentpanelen inte slocknar. Många fordonsinspektörer upptäcker den luriga lösning att ta väck glödlampan. Men felet visar på, att bilen drar obehövligt mycket diesel, så koldioxidföroreningar växer nog över max godkänd. Sensorn är fastsatt på avgasröret vid katalysatorrenaren och är enkel att skifta. Den kan införskaffas till Mazda från Skruvat.se under tusenlappen. Risken är enorm att det här lätta felet kan ses som ett fel i katalysatorn. I dessa fall kan priset för en del fordonsmärken överskrida 30 000 kr. Också klagomål på däckens mönsterdjup är ofta förekommande för fordonskontrollen i Osby. Statistiskt är det en del som måste på ombesiktning med nya hjul. Det är märkligt, eftersom det är mycket lätt att inspektera för fordonsinnehavaren. Kraven är åtminstone en komma sex mm mönsterdjup sommartid och 3,0 millimeter på vintern. Friktionen mot vägen minskar på däck under tre millimeter. Så utprovning under kalla dagar kan orsaka onödiga problem. Men med lätta redskap kan kostnaden, på grund av den periodiska personbilsinspektionen i Osby, hållas till ett minimum av den kloke fordonsägaren.