Det är rimligt att en ägare reagerar med en speciell nervspänning innan den nödvändiga bilinspektionen i Sandared. Även om egenkontroll verkställts, finns det alltid en risk att några gömda felaktigheter kan existera. Om ett kategori 3-brist kommer med i besiktningsmannens rapport är det absolut färdigkört för dagen.
Verkstäder är dyra och kostnaden, som likställs mot en motsvarande fungerande fordon, visar i värsta fall mot en auktoriserad bilskrot. Så har det väl varit för alla fordonsägare sedan 1965 då riksdagen bildade den statliga bilbesiktningen med föreskriven och upprepad personbilsinspektioner i Sandared. Men företaget lyckades inte hålla det tilltagande fordonsflottans takt. Påföljden blev, att ilskna fordonsinnehavare förmådde erfara körförbud som ett resultat av långa kötider och bristen på andra datum för yrkade avbokningar. För att hjälpa den odugliga verksamheten skrota bilen frisläpptes marknaden år 2010. Som en händelse upphörde de hatade kötiderna. Och flera nya hallar startade med bokningsfria fordonskontroller i Sandared genom drop-in.
Förändrade stadgar för bilgranskning i Sandared resulterar ofta till penningstraff
Men flera normer har nyligen förändrats. Nu innefattar inte kontrolltidpunkten baserad på registreringsnumrets sista siffra. inte ens den föreskrivna kallelsen kvar.
Därför måste fordonsinnehavaren själv att bevaka tillfälle för personbilsbesiktning i Sandared. Missas detta erhåller fordonet körförbud. Och skulle personbilen stoppas av länsman, kan körkortet ryka. Det är fordonsägarens skyldighet att känna till det här sakförhållandet. Statens inkomster beräknas emellertid stärkas med över en miljard kr från oaktsamma ägare.
Bilägare bestämmer själv tillfälle för fordonsinspektionen i Sandared
Men man kan personligen avgöra, när den första besiktningen i Sandared ska verkställas. Inte senare än trettiosex månader efter att personbilen registrerats i Sverige. 2 gången är efter två år. Sedermera behöver personbilen provas senast var fjortonde månad. På Trafikstyrelsens webbsida kan datumangivelse enkelt påträffas. Öppna deras hemsida och slå registreringsnumret, så återfinns datumet där. Oriktigheterna eller bristfälligheterna som avslöjas indelas i tre nivåer. En kategori ett-påpekande betyder att den tvingas fixas före nästa års-inspektion.
Ett kategori 2-anmärkning innebär, att det skall lagas inom 30 dagar med efterkontroll som följd. Nivå tre-fel är ett säkerhetsfel, som ger körförbud omgående. Bilen får endast bärgas från fordonsbesiktningen i Sandared. Och detta leder ofta till återvinning på en legitimerad bilskrot, som har tillstånd att skrota bilar med skrotningsbevis för bortplockning från Transportstyrelsen register. Observera att flera missar att laga lätta kategori ett-anmärkningar. Men sådan flyttas upp en kategori med fordran på efterkontroll vid nästa besiktning.
Meningslösa defekter uppdagas av bilbesiktningen i Sandared
Det finns tid och pengar att spara vid en lätt självkontroll innan fordonsbesiktningen i Sandared. Konstigt nog är det brister med lätta ingripanden, som uppdagar nivå två-felaktigheterna. Att ombesörja en lampa medför en del stunder, att fordonet accepteras utan ombesiktning för fordonsinspektionen i Sandared. Nummerskyltsbelysningen leder bil kontrollanterna, men följs efteråt av bromsljus. Skifte av en söndrig lampa kan möjligen förefalla besvärlig för många. Men det finns simpla beskrivningar med filmer för de flesta fordonsmärkena i You Tube. Ett annat ofta förekommande felaktighet på äldre personbilar är att lambdasondens larmbelysning på instrumentpanelen inte släcks. De flesta besiktningsmän observerar den listiga trixet att plocka väck instrumentbelysningen.
Men felet antyder, att personbilen konsumerar onödigt mycket bensin, så koldioxidutsläppet ökar eventuellt över max godkänd. Sonden är placerad på avgasröret vid katalysatorn och är simpel att växla. Den kan införskaffas till PORSCHE från Ad bildelar under tusenlappen. Faran är enorm att det här enkla bristen kan ses som en brist i katalysatorn. I dessa fall kan avgiften för somliga bilmärken överstiga 30 000 kr. Också tillrättavisning på utslitna bildäck är frekventa för besiktning Sandared. Statistiskt är det flertalet som krävs på efterkontroll med nya däck. Det är märkligt, i och med att det är väldigt lätt att syna för bilinnehavaren. Kraven är minst 1,6 millimeter mönsterdjup sommartid och 3,0 mm på vintern. Friktionen mot vägen avtar på däck under tre millimeter. Så utprovning under vintern kan förorsaka onödiga trubbel. Men med lätta medel kan avgiften, tillföljd av den periodiska personbilsgranskningen i Sandared, förbli låg av den smarte fordonsägaren.