Det är massa som grunnar hur hög betalning man erhåller för en defekt personbil i Hofors. Trafikverket har via en förordning till biltillverkarna beordrat att all bildemontering av ett komplett fordon ska vara gratis. BilSweden skall även garantera för hämtning och återvinning av dessa. Under ett antal år har demonteringsprocessen nått uppemot fullständig recycling och ständigt kretslopp av de förra odugliga fordonsvraken.
För ett antal år sedan valde många ägare låta fordonet vittra sönder bortom synhåll för att befrias från demonteringsavgiften. Men de miljöfördärvande fordonsvraken kan nu för tiden försäljas med bra avkastning. Via upprensning och skrotningen enligt skrotningsstadgan har värdelösa klimatodjur fått ett aktningsvärt värde. Så att dumpa sin kassa personbil utan betalning är numera är som att kasta pengarna i sjön.
En uttjänt bil från Hofors kan säljas med god ersättning
Den påhittiga bilinnehavaren avyttrar i dag sin skrotbil i Hofors med en ersättning, som klart överträffar den indragna statliga skrotpremien. Det existerar en del kunder. Skrotar med egenbetjäning av beg. bildelar betalar för det mesta en extraslant för en äldre Oldsmobile. Men ska vara vaken på vissa oegentligheter och ojustheter i affärsgrenen. Under ”trasiga fordon förvärvas” radas olika företag upp i Varbergspostens reklam. Lockbeten, som ersättning med 10 000-tals kr, avlöser varandra. Priset av en skrotad uttjänt bil överkommer inte ens 1/3 av utlovat summa. Så dessa skumma företag, som inte är en del av de ackrediterade bilskrotarna, kan inte betala den summan för ett uttjänt fordon, som måste återvinnas med legitim deklaration.
Det kommer bilskrot Kungälv kunden snart genomskåda. Ett förslag är att köra på på ett överenskommet summa då och hör med en ärlig kund, som representerar en godkänd skrotfirma.
Skrotbilar från Hofors saluförs istället för bilskrotning
Att skrotbilar i Hofors avyttras till individer, som har för avsikt att återföra dessa i trafik, är ett ökande bekymmer. Flera fall sker det utan fordonsinnehavarens medvetande. Dessvärre är det försent, att rättsvetenskapligt avhjälpa en sådan bedrägeri framöver. Bara ett underskrivet mottagningskvittens med skrotintyg, av en auktoriserad skrotfirma eller av liktydig avtalad företag, kan motverka framtida underligheter. Detta skrotningsintyget ligger dessutom till grund för Transportstyrelsens bortplockning i vägregistret. När skrotbilar saluförs har ägarna mycket att överväga.
Syftet, att få sin bil skrotad med fragmentering, i ett evigt och miljövänligt kretsbana, är otryggt före den är lämnad på en legitimerad bildemontering. Kan fordonsägaren själv köra in bilen löses problemet, man kan då dessutom förvänta sig den bästa betalningen. Ska hämtning lejas finns dock möjligheter att få betalning samt garantera skrotbilens slutpunkt. För bärgning av en skrotbil, som rangordnas miljökritiskt avfall, erfordras behörighet från Trafikverket. Detta kan kontrolleras på aktörens nätsida innan uppdrag. Genom uppbärande av ett påskrivet mottagningsbekräftelse med bilskrotsintyg, i byte av reg. bevis del 2, kan bilinnehavaren räkna med sig, att den åldriga ”pärlan” behandlas riktigt och på ett naturförståndigt vis.