Skrotbilar i Gnesta säljes till miljöanpassad skrot

Söndriga personbilar i Gnesta körs framför allt till godkända bilskrotar för skrotning. Det är inte så länge sedan det kostade pengar för att lämna fordonet till en skrot och få bilen avregistrerad hos Transportstyrelsen. Tidigare var det en förtjänst för fordonsinnehavaren att lämna bilvraket i naturen med stora miljöbekymmer som följd.

Men företagen har ändrats. Nuförtiden förekommer det skrotar som köper ett äldre vrak. Det är konsekvensen av Miljövårdsverkets hårda begäran till biltillverkarna år 2007. De förmåddes mottaga Söndriga personbilar utan kostnad, samt beordrades att anordna demontering upptill 97 % av fordonets tyngd . Ambitionen har uppnåtts till fullo. Till exempel genom den hårda ”Bilskrotsstadgan”, som infördes samtidigt.

En defekt personbil från Gnesta kan marknadsföras med gynnsam betalning

Den påhittiga bilinnehavaren kränger numera sin kasserade bil som är skrot i Gnesta med en betalning, som tydligt överträffar den upplösta statliga skrotbilspremien. Det finns många spekulanter. Företag med egenbetjäning av begagnade delar betalar ofta en extraslant för en ålderstigen Hummer.

Men behöver vara vaken på många fuffens och rävspel i verksamhetsområdet. Under ”söndriga personbilar inhandlas för bilskrot Kungälv” spaltas olika aktörerna upp i Aftonbladets säljerbjudande. Lockbeten, som ersättning med tiotusen-tals kr, turas om med varandra. Förtjänsten av en skrotad uttjänt bil överstiger inte ens tredjedel av utlovat belopp. Så dessa svarta företag, som inte ingår i de certifierade bildemonteringarna, kan inte erlägga det beloppet för ett uttjänt fordon, som skall demonteras med legitim redovisning. Det kommer försäljaren snabbt förstå. Ett råd är att hålla fast på ett enat pris då och kontakta en uppriktig köpare, som företräder en legitimerad bildemontering.

Söndriga personbilar från Gnesta lagas istället för att skrotas

Att trasiga fordon i Gnesta saluförs till personer, som har för avsikt att återföra dessa i trafik, är ett stigande problem. Många fall händer det utan säljarens kännedom. Olyckligtvis är det allför sent, att rättsgiltigt avhjälpa en sådan missförhållande framöver. Endast ett påskrivet mottagningskvitto med bilskrotsintyg, av en auktoriserad bilskrot eller av sådan avtalad firma, kan avstyra kommande problem.

Detta skrotintyget ligger även till grund för Trafikverkets bortplockning i fordonsregistret. När defekta bilar säljes har bilägarna en del att överväga. Avsikten, att skrota bilen med återanvändning, i ett evigt och klimatvänligt kretslopp, är otryggt före den är lämnad på en legitimerad bildemontering. Kan ägaren själv ta in bilen är problemet löst, man kan då även räkna med den bästa ersättningen. Måste bärgare engageras finns dock möjligheter att få ersättning och befästa bilens destination. För hämtning av en uttjänt bil, som klassas miljökritiskt avfall, krävs licens från Länsstyrelsen. Detta kan kontrolleras på aktörens sajt innan bokning. Genom mottagande av ett undertecknat mottagningskvittens med skrotintyg, i växling av reg. bevis del 2, kan bilinnehavaren räkna med sig, att den ålderstigna ”klenoden” handskas riktigt och på ett naturförnuftigt sätt.