Det medför inga utgifter att lämna sin bil för skrotning i Henån. Total motsats kan skrotbilar avyttras med hög ersättning från ett par av landets auktoriserade bilskrotar. Men det var inte flertalet år sedan förhållandet var en helt annan. Då kostade det en rejäl slant att skrota bilen på Orust och för att erhålla ett skrotintyg med kvittens från bilregistret. Och möjligtvis var det alla övergivna bilvrak i naturen, som förorsakade den enorma förändringen.
Via Miljövårdsverkets ingripande startades en invecklad demonteringsprocedur av bilproducenterna. Yrkandet var stenhård. Minst nittiofem % av den uttjänta bilens massa skulle återgå till återanvändning. För att förenkla förvandlingen ställdes samma ultimatum via bilskrotningsförlopp till skrotarna för att de skulle få behålla sin behörighet. Fortsättningsvis ställdes yrkande till biltillverkarna att söndriga personbilar skulle samlas in till de auktoriserade verksamheterna. Men det här har inte lyckats på lika vis som för bilskrotningen. Än idag förekommer många skrotbilar på underliga positioner trots den stora ersättningen hos vissa bildemonteringar.
En kasserad bil som är skrot i Henån kan marknadsföras med bra betalning
Den smarte bilägaren skrota bilen i Henån med en ersättning, som klart överträffar den indragna statliga skrotbilspremien. Det existerar flera köpare. Företag med självplock av beg. bildelar betalar ofta en extraslant för en äldre Lancia. Men skall vara vaken på en del oegentligheter och ojustheter i affärsgrenen. Under “defekta bilar förvärvas” radas skilda skrotnissar upp i Borås Tidnings säljbudskap. Lockbeten, som ersättning med 10 000-tals kronor, avlöser varandra.
Priset av en skrotad uttjänt bil överträffar inte ens 25 % av utlovat summa. Så dessa svarta bolag, som inte tillhör de behöriga bildemonteringarna, kan inte erlägga det beloppet för ett uttjänt fordon, som skall återvinnas med legitim redovisning. Det kommer försäljaren så småningom genomskåda. Ett förslag är att köra på på ett enigt belopp då och ring en ärlig bilskrot på Orust, som företräder en behörig skrot.
Defekta bilar i Henån kommer ofta ut i trafik igen
Att defekta bilar i Henån säljes till personer, som har för avsikt att återföra bilarna i trafik, är ett växande bekymmer. Många gånger händer det utan fordonsinnehavarens vetskap. Olyckligtvis är det försent, att juridiskt rätta till en sådan oegentlighet senare. Bara ett underskrivet mottagningsintyg med skrotningsintyg, av en ackrediterad skrot eller av liktydig avtalad aktör, kan förhindra blivande problem. Detta skrotintyget är dessutom till grund för Transportstyrelsens avregistrering i fordonsregistret. När skrotbilar saluförs har bilägarna en del att uppmärksamma.
Ändamålet, att skrota sitt fordon med återanvändning, i ett oändligt och naturklokt kretsbana, är i fara innan den hamnat på en behörig bildemontering. Kan ägaren personligen överlämna in sitt uttjänta fordon är det inga bekymmer, och han kan även förvänta sig den bästa betalningen. Ska transport lejas finns ändå potential att få ersättning samt garantera skrotbilens mål. För bärgning av ett kasserat fordon, som stämplas miljöohälsosamt avfall, erfordras licens från Trafikverket. Detta kan kontrolleras på aktörens sajt innan uppdrag. Igenom uppbärande av ett undertecknat mottagningskvitto med skrotningsintyg, i växling av reg. bevis del 2, kan säljaren förvänta sig sig, att den gamla “pärlan” behandlas seriöst och på ett miljöförnuftigt förfarande.