Skrotbilar i Gällivare säljes för evig kretsgång

Det är inte länge sedan, som skrotbilar från Gällivare enbart kunde saluföras för ombyggnad av en PV 444 till EPA-traktor. Och det var mindre än 1 promille av beståndet. Många av de odugliga skrotbilarna dumpades som klimat-bestar i naturen, som ett utfall av avgiftsfri avhysning. En indragen obligatorisk skrotpremie förbättrade inte tillståndet. Då tog någon tuff person inom Miljövårdsverket fram piskan. Stentuffa direktiv till landets fordonstillverkare och behöriga skrotfirmor formulerades.

Avgiftsfri bilskrotning för fordonsinnehavarna med fordonstillverkarna som ersättningsansvariga, var det första dekretet. Insamling och återanvändning av skrotbilarna till nästan hundra procent av tyngden var kommande krav. Igenom den aktuella bilskrots-förordningen vände samma departement upp och ned på landets skrotar. De stenhårda klimatanspråken var grundstenen för en av landets största företagslikvidationer. Men statuterna utgjorde grunden till bilvrakens förändring. Värdelösa och kostsamma fordonsvrak kan ge fordonsinnehavaren en behaglig lönsam överraskning.

En defekt personbil i Gällivare kan säljas med bra betalning

Den påhittiga bilinnehavaren säljer nuförtiden sin kasserade bil som är skrot i Gällivare med en skrotpeng som kompensation, som tydligt överkommer den avvecklade obligatoriska skrotpremien. Det existerar en del spekulanter. Skrotfirmor med självbetjäning av begagnade bildelar betalar vanligtvis en extraslant för en äldre Tesla. Men skall vara observant på många fuffens och ojustheter i verksamhetsområdet. Under ”defekta bilar inhandlas” radas skilda bilskrot Tagene upp i Metros säljbudskap. Lockar med betalning med 10 000-tals kr, avlöser varandra.

Förtjänsten av ett fragmenterat fordon överskrider inte ens 25 % av lovat ersättning. Så dessa skumma företag, som inte är en del av de auktoriserade skrotarna, kan inte bekosta de pengarna för ett uttjänt fordon, som måste skrotas med legal deklaration. Det kommer kunden snart upptäcka. Ett förslag är att hålla fast på ett enigt pris då och ring en ärlig köpare, som företräder en legitimerad skrotfirma.

Uttjänta fordon från Gällivare hamnar lätt i felaktiga händer

Att trasiga fordon i Gällivare saluförs till folk, och deras syfte är att återföra dessa i trafik, är ett ökande bekymmer. Flera gånger sker det utan fordonsinnehavarens kännedom. Tyvärr är det försent, att rättsligt rätta till en sådan ohederligt förfarande framöver. Bara ett påskrivet mottagningskvittens med skrotningsintyg, av en godkänd skrot eller av likvärd avtalad rörelse, kan förhindra framtida konstigheter. Detta intyget ligger även till grund för Transportstyrelsens bortplockning i vägregistret. När skrotbilar saluförs har bilägarna mycket att beakta. Avsikten, att skrota bilen med bilåtervinning, i ett evigt och miljöförnuftigt kretsbana, är otryggt innan den är lämnad på en behörig bilåtervinnare. Kan fordonsägaren personligen överlämna in sitt uttjänta fordon löses problemet, man kan då även förvänta sig den bästa ersättningen. Behöver transport anlitas finns likväl chans att få betalning och garantera skrotbilens mål. För transport av en uttjänt bil, som kategoriseras klimatskadligt avfall, fordras tillstånd från Transportstyrelsen. Det här kan kontrolleras på aktörens internetplats före bokning. Genom mottagande av ett signerat mottagningskvittens med skrotintyg, i byte av registreringsbeviset, kan säljaren räkna med sig, att den ålderstigna ”rariteten” behandlas seriöst och på ett miljöförståndigt förfaringssätt.