Att söndriga personbilar säljes i Askim kan låta som en dröm. Det är bara några år sedan det bästa valet att skrota ett uttjänt fordon var dumpning i naturen. Alla rättsnormer om inskränkning om tillgrepp, av annans tillhörighet, gav resultatet att brottslingarna undkom straffet. Trots de konstaterbara klimatbekymren verkade departementen stå handfallna, då frågan om bortforsling av skrotbilarna diskuterades i en evig kretsbana. Naturvårdsverket fann ändå en acceptabel metod. fordonstillverkarna beskylldes som ansvariga. De förmåddes bekosta för bärgning och skrotning.
Därtill introducerades anspråk på en 95 % återvinning. Idag har dessa ultimatum uppfyllts. skrotbilar som lämnas till en behörig bilåtervinnare, ingår i ett lönande kretsbana i nyframställande. Klimat-, elenergi- och tillverkningsbesparingarna är tillräckligt stora för att byta ut skrotföretagen. Men även fortsättningsvis dumpas många uttjänta fordon. Men värst av allt, är att flertalet dyker upp i olaglig business. Illegitim utskeppning och åter införande av skrotfordon- och klimatskadliga bilar kullkastar i viss grad Transportstyrelsens tuffa förordningar i avsikt att förbättra naturen.
En defekt personbil från Askim kan marknadsföras med gynnsam ersättning
Den kloke fordonsinnehavaren saluför numera sin kasserade bil som är skrot i Askim med en skrotpeng som kompensation, som klart överkommer den nedlagda obligatoriska skrotbilspremien. Det finns många spekulanter. Företag med egenbetjäning av begagnade reservdelar ger för det mesta bättre betalt för en äldre Ford. Men behöver vara vaken på en del bedrägerier och tricks i affärsgrenen. Under ”söndriga personbilar inhandlas” spaltas olika skrothandlare upp i Borås Tidnings säljerbjudande.
Lockar med betalning med 10 000-tals kronor, turas om med varandra. Priset av ett fragmenterat bilskrot Göteborg fordon överträffar inte ens trettio procent av utlovat belopp. Så dessa svarta företag, som inte är en del av de auktoriserade skrotföretagen, kan inte bekosta de pengarna för ett uttjänt fordon, som måste återvinnas med legitim bokföring. Det kommer försäljaren snart genomskåda. Ett förslag är att hålla fast på ett enat pris då och hör med en ärlig köpare, som representerar en legitimerad skrotfirma.
Trasiga fordon i Askim lagas istället för att skrotas
Att defekta bilar i Askim avyttras till människor, och deras syfte är att återföra dessa i trafik, är ett tilltagande besvär. De flesta fall händer det utan bilägarens medvetande. Tragiskt nog är det för sent, att rättsligt rätta till en sådan bedrägeri i efterhand. Enbart ett underskrivet mottagningskvitto med skrotintyg, av en ackrediterad skrotfirma eller av likvärd avtalad firma, kan avvärja framtida konstigheter. Det här skrotintyget är även till grund för Trafikstyrelsens avregistrering i bilregistret. När söndriga personbilar saluförs har fordonsinnehavarna lite att uppmärksamma.
Syftet, att skrota sitt fordon med återanvändning, i ett ständigt och naturvänligt kretscykel, är otryggt innan den är lämnad på en behörig skrot. Kan fordonsinnehavaren personligen ta in bilen är det inga bekymmer, och han kan dessutom räkna med den högsta ersättningen. Måste hämtning lejas finns dock potential att få ersättning samt säkerställa bilens slutpunkt. För hämtning av en uttjänt bil, som rangordnas klimatohälsosamt avfall, krävs behörighet från Länsstyrelsen. Det här kan inspekteras på aktörens internetplats före bokning. Genom uppbärande av ett signerat mottagningskvittens med bilskrotsintyg, i utbyte av registreringsbeviset, kan säljaren räkna med sig, att den åldriga ”klenoden” omhändertas adekvat och på ett naturklokt förfaringssätt.