Skrota bilen ett alternativ efter besiktning i Sjuntorp

När AB Svensk Bilprovning upphörde med sitt privilegium, som allenast saliggörande aktör med förmån för fordonsundersökning i Sjuntorp. Då upphörde dessutom den intensiva frustrationen som etablerats genom rörelsens oduglighet att skaffa rätt kostym till den ökande verksamheten. Det medförde till otaliga debiterade körförbud. I synnerhet, var det oförmågan att hantera skrota bilen i Trollhättan en erforderlig ombeställning i tid innan slutdatumet. Tjugo hundra tio avreglerade Länsstyrelsen och släppte loss marknaden, för oreglerad bilgranskning i Sjuntorp, till ivriga bilinspektörer.

Många av de här hade utbildning som kontrollanter på Rolls-Royce. Och de avskydda kötiderna tynade bort på momangen. Den hårda konkurrensen har också inneburit en stabilare ersättningsnivå till bilinnehavarens tillfredsställelse. Oron för att få ett nivå tre-felaktighet i rapporten från bilprovningen är däremot stor. Vid sådant tidpunkt lurar både en dyr verkstad och en godkänd skrot bakom hörnet. Att skrota bilen har verkligen inte räknats med i planeringen. Men att kunna köra in,för personbilsundersökning i Sjuntorp, hos närliggande drop-in hall utan beställning är en riktig vinst.

Förändrade bestämmelser för fordonsgranskning i Sjuntorp resulterar ofta till böter

Men flera normer har just förändrats. Nu innefattar inte besiktningstiden baserad på nummerskyltens sista siffra. Inte heller är den obligatoriska kallelsen kvar. Därför måste bilägaren personligen att bevaka tillfälle för fordonsbesiktning i Sjuntorp.

Vid försummelse med det här erhåller personbilen körförbud. Och skulle bilen stoppas av länsman, kan körkortet ryka. Det är fordonsägarens ansvar att känna till det här faktumet. Statens inkomster bedöms dock öka med över en miljard kronor från oaktsamma bilinnehavare.

Bilägare bestämmer själv tillfälle för fordonsgranskningen i Sjuntorp

Men han/hon kan själv avgöra, när den första undersökningen i Sjuntorp skall genomföras. Senast trettiosex månader efter att personbilen tagits i bruk skall detta ske. Andra gången är efter två år. Därnäst ska personbilen provas årligen. På Trafikstyrelsens hemsida kan datumangivelse enkelt påträffas. Öppna deras internetsida och skriv in nummerskyltens nummer, så återfinns datumangivelsen där. Oriktigheterna eller defekterna som uppdagas delas in i tre klasser. En kategori 1-felaktighet har den betydelsen att den skall fixas inför nästa års-inspektion. Ett nivå 2-felaktighet har den betydelsen, att det skall lagas inom en viss tid med efterkontroll som följd.

Klass tre-påpekande är ett säkerhetspåpekande, som ger körförbud omedelbart. Bilen får endast bärgas från fordonskontrollen i Sjuntorp. Det här leder ofta till återvinning på en behörig bilskrot i Trollhättan, som har licens att skrota fordon med skrotningsbevis för avregistrering. Uppmärksamma att många missar att reparera enkla kategori 1-påpekande. Men sådana flyttas upp en klass med begäran på ombesiktning vid annalkande granskning.

Obehövliga defekter uppdagas av bilinspektionen i Sjuntorp

Det kan vara ekonomiskt lönsamt att utföra en enkel självkontroll inför besiktningen i Sjuntorp. Konstigt nog är det felaktigheter med simpla ingripanden, som blottar kategori två-bristerna. Att ombesörja lampbyte medför en del stunder, att bilen accepteras utan ombesiktning för fordonsinspektionen i Sjuntorp. Nummerskyltslampor leder statistiken, men följs därefter av blinkersbelysning. Skifte av en defekt lykta kan möjligen förefalla bångstyrig för många. Men det återfinns enkla anvisningar med bilder för många av bilmärkena i You Tube. Ett annat problem på äldre bilar är att motorlampans varningslampa på instrumentbrädet inte slocknar. Många fordonsinspektörer avslöjar den luriga knepet att rycka dän glödlampan.

Men oriktigheten antyder, att motorn drar omotiverat mycket drivmedel, så avgasutsläppet tilltar kanske över vad som är okey. Sensorn sitter på grenröret vid katalysatorrenaren och är okomplicerad att byta. Den kan inhandlas till Volvo från Bildelsbasen under 700 kronor. Faran är enorm att det här enkla felet kan gestaltas som ett fel i katalysatorn. I sådana fall kan avgiften för somliga fordonsmärken vara mer än trettio tusen kr. Också klagomål på utslitna bildäck är återkommande för fordonskontrollen i Sjuntorp. Statistiskt är det flertalet som krävs på efterkontroll med nya däck. Det är märkligt, i och med att det är mycket lätt att kolla för bilägaren. Kraven är minst en komma sex mm mönster sommartid och tre mm på vintern. Friktionen mot vägen minskar på däck under tre millimeter. Så testande under vintern kan ställa till med onödiga trubbel. Men med enkla redskap kan avgiften, på grund av den periodiska biltillsynen Sjuntorp, förbli låg av den kloke fordonsägaren.