Skrota bilen eller laga efter besiktning i Sjöbo

Nu för tiden är det inte längre svårt att reservera en omgående tid för fordonsundersökning i Sjöbo. Efter mer än 50 år som AB Svensk Bilprovning avreglerades marknaden år 2010. Så under de senaste tio åren har mängden hallar mångdubblats. Konkurrensen har även inom den här branschen blivit mödosam. Låga introduktions- eller drivepriser återkommer ideligen. Propagandan fyller eposten med alla erbjudande. Tiden, då beställningen måste utföras flera dagar före, är ett minne blott. Men arbetsförloppet för fordonsgranskning i Sjöbo är densamma. Och resultatet ävenså.

Den nervöse bilägaren hyser farhågor för renoveringsutgift för hittade brister och anmärkningar. Verkstäderna kalkylera med inkomstbringande jobb och en ackrediterad skrotfirma vet, att massor fordon får klagomål av klass tre-nivå. Som så många år tidigare närmar sig ögonblicken för psykisk påfrestning.

Förändrade stadgar för personbilsbesiktning i Sjöbo leder vanligtvis till vite

Men några riktlinjer har på senaste tiden justerats. Nu innefattar inte kontrolltidpunkten som utgår ifrån nummerskyltens slutsiffran. Inte heller är den bindande kallelsen kvar. Fördenskull behöver fordonsinnehavaren personligen att hålla uppsikt på datum för bilkontroll i Sjöbo. Vid försummelse med det här erhåller bilen körförbud. Och skulle fordonet stoppas av ordningsmakten, kan körkortet ryka. Det är fordonsägarens skyldighet att känna till det här sakförhållandet. Statskassan uppskattar dock växa med ett antal miljoner kr från nonchalanta bilägare.

Fordonsinnehavare bestämmer själv tillfälle för fordonsbesiktningen i Sjöbo

Men han/hon kan själv fastställa, när den 1 inspektionen i Sjöbo ska genomföras. Inte senare än 36 månader efter att personbilen tagits i bruk skall detta ske. Andra gången är efter tjugofyra månader. Därnäst skall bilen provas årligen.

På Naturvårdsverkets nätsida kan tidpunkten enkelt påträffas. Surfa in på deras webbsida och slå registreringsnumret, så återfinns tidpunkten där. Felen eller bristerna som observeras indelas i 3 klasser. En nivå 1-felaktighet har den betydelsen att den skall åtgärdas innan nästa års-granskning. Ett nivå 2-påpekande innebär, att det tvingas lagas inom en månad med efterkontroll som följd. Kategori 3-påpekande är ett säkerhetsbrist, som orsakar körförbud direkt. Bilen får endast bärgas från personbilsbesiktningen i Sjöbo. Och detta leder ofta till skrotning på en auktoriserad bildemontering, som har licens att skrota bilar med skrotningsintyg för avregistrering. Notera att flera missar att åtgärda enkla nivå ett-påpekande. Men sådana flyttas upp en klass med begäran på efterkontroll vid framtida inspektion.

Onödiga felaktigheter upptäcks av bilkontrollen i Sjöbo

Det finns tid och pengar att spara vid en simpel självkontroll inför bilbesiktningen i Sjöbo. Konstigt nog är det defekter med enkla åtgärder, som upptäcker klass två-felaktigheterna. Ett utfört ett slitet däck medför flera gånger, att fordonet accepteras utan ombesiktning för bilinspektionen i Sjöbo. Nummerskyltslampor skrota bilen är det mest av enligt statistiken, men skuggas tätt av positions- och halvljus-anmärkningar. Skifte av en trasig lampa kan möjligen förefalla jobbig för många. Men det återfinns simpla beskrivningar med bilder för flera av fordonsmärkena i You Tube.

Ett annat problem på äldre fordon är att oljelampans larmbelysning på instrumentpanelen inte släcks. Många besiktningsmän avslöjar den listiga trickset att rycka väck glödlampan. Men felet visar på, att fordonet konsumerar omotiverat mycket bensin, så koldioxidföroreningar ökar eventuellt över max godkänd. Sensorn är placerad på avgasröret vid katalysatorrenaren och är lätt att byta ut. Den kan köpas till Suzuki från Mekonomen under tusenlappen. Faran är stor att det här enkla felaktigheten kan ses som en brist i katalysatorn. I dessa fall kan avgiften för en del bilmärken vara mer än trettio tusen kronor. Även anmärkningar på däckens mönsterdjup är frekventa för bilinspektionen Sjöbo. Statistiskt är det flertalet som krävs på efterkontroll med nya hjul. Det är märkligt, i och med att det är väldigt spartanskt att kontrollera för fordonsägaren. Kraven är åtminstone 1,6 millimeter mönsterdjup på sommarväglag och 3,0 mm på vinterväglag. Friktionen mot vägbanan minskar på däck under 3,0 mm. Så utprovning under vintermånaderna kan förorsaka onödiga problem. Men med lätta redskap kan kostnaden, till följd av den årliga bilgranskningen i Sjöbo, hållas till ett minimum av den kloke bilinnehavaren.