En skrotbil från Strömstad är värd pengar

Det är många som grunnar hur mycket man inkasserar för en uttjänt bil i Strömstad. Trafikverket har igenom en lag till bilfabrikanterna kommenderat att all återvinning av ett komplett fordon ska vara gratis. Organisationen skall också garantera för hämtning och återanvändning av dessa. Under ett antal år har demonteringsprocessen åstadkommit ett nästan hundraprocentigt och ständigt kretsgång av de före detta oanvändbara vraken.

För ett antal år sedan bestämde sig flera bilinnehavare låta fordonet korrodera sönder bortom uppsikt för att undvika demonteringsavgiften. Men de klimatraserade bilvraken kan nu för tiden saluföras med duglig förtjänst. Igenom hantering och återvinningen enligt återvinningslagen har odugliga miljöodjur fått ett aktningsvärt betydelse. Så att dumpa sin skadade personbil utan ersättning är numera är som att kasta pengarna i sjön.

En uttjänt bil från Strömstad kan marknadsföras med duglig betalning

Den klyftiga fordonsinnehavaren saluför nu för tiden sin bil som skall skrotas i Strömstad med en betalning, som klart överträffar den indragna statliga skrotpremien. Det förekommer flera spekulanter. Bilskrotar med egenplock av begagnade delar ger ofta bättre betalt för en gammal Volkswagen. Men ska vara vaken på många oegentligheter och rävspel i branschen. Under ”defekta bilar inköps” spaltas olika aktörerna upp i Dagens Nyheters annonser. Lockbeten, som ersättning med 10 000-tals kronor, avlöser varandra. Förtjänsten av en bil som är tänkt att skrota överskrider inte ens trettio procent av utlovat summa.

Så dessa svarta företag, som inte tillhör de ackrediterade skrotföretagen, kan inte bekosta de pengarna för ett uttjänt fordon, som ska demonteras med legal deklaration. Det kommer säljaren snart förstå. Ett tips är att köra på på ett enigt belopp då och hör med en seriös spekulant, som representerar en certifierad skrot.

Defekta bilar från Strömstad saluförs istället för bilskrotning

Att skrotbilar i Strömstad avyttras till människor, deras intention är att återföra dessa i trafik, är ett tilltagande problem. Och många fall sker det utan bilägarens insikt. Dessvärre är det allför sent, att rättsligt rätta till en dylik missförhållande i efterhand. Uteslutande ett underskrivet mottagningsbevis med bilskrotsintyg, av en legitimerad skrotfirma eller av likvärdig avtalad rörelse, kan hindra kommande konstigheter. Detta intyget är dessutom till grund för Transportstyrelsens avregistrering i vägregistret.

När skrotbilar avyttras har bilägarna en del att ta hänsyn till. Intentionen, att skrota sitt fordon hos bilskrot med återanvändning, i ett oändligt och naturvänligt kretslopp, är otryggt innan den är lämnad på en behörig bilåtervinnare. Kan bilägaren personligen köra in sitt uttjänta fordon löses problemet, och han kan också räkna med den högsta betalningen. Måste hämtning lejas finns likväl möjligheter att få ersättning och garantera det uttjänta fordonets mål. För hämtning av ett kasserat fordon, som klassas miljövådligt restprodukt, behövs medgivande från Transportstyrelsen. Det här kan kontrolleras på aktörens nätsida före uppdrag. Och genom uppbärande av ett signerat mottagningsbekräftelse med bilskrotningsintyg, i byte av registreringsbeviset, kan bilägaren förvänta sig sig, att den ålderstigna ”klenoden” behandlas seriöst och på ett naturklokt förfaringssätt.