Bilskrot tävlar om uttjänade Seat-Cordoba

Prisvärda kördugliga Seat-Cordoba har nått en försäljningstriumf som sällan tidigare upplevts. Detta beror på den uppkomna omständigheten med den pågående fruktade epidemin. Rädslan att resa kollektivt har inte ebbat ut via riksdagens rekommendationer. Under många år har Regeringens beslut varit avsedda för minskad bilkörning.

Bonus-Malus, höjda dieselpriser och skatt för trängsel är några dylika förslag. Det har utmynnat till avsevärt fler åkturer till och från jobbet har åkts kollektivt. Så hushållets andra-bil har fått retirera för andra förvärv. Men nu saknas den som aldrig förr. Den ovissa framtiden har resulterat i att inga nyproducerade bilar säljs till vanligt folk. Vilket gäller för de flesta kapitalvarorna. Men en begagnad Seat-Cordoba bryter mönstret på ett egendomligt vis.

Seat-Cordoba konkurrerar med kollektivtrafiken

Allmängiltiga inrådan från Folkhälsomyndigheten, som 2 m avstånd också munskyddens mindre innebörd, har höjt vanligt folks ovillighet att använda kollektivt. Att riksdagens också rekommenderar allmänheten att använda bilen förändrar inte misstänksamheten.

Men alla av hushållet har inte tillgång till något fordon. På grund av detta är det mer angeläget än allt annat att anskaffa ytterligare en gammal Seat-Cordoba, så att alla familjemedlemmar kan färdas på ett harmoniskt vis. För referenserna i all heder, fungerar nog 2 m-riktlinjen för sittande människor. Men för människor i rotation på begränsada ytor framställs det mera som en framtidsvision. Därför bör inskaffande av en andrabil prioriteras som nummer ett.

Uttjänta Seat-Cordoba rullar vidare

Bättre begagnade Seat-Cordoba med höga växthusföroreningar och undermålig trafiksäkerhet kan i många fall betraktas som skrot. Förutom att skrota personbilen har de blivit lockande för den organiserade brottsligheten för otillåten utskeppning särskilt till Afrika. Där är avkastningen omkring 11 gånger mer än liknande svenska priser. Och det har vuxit fram många små bilverkstäder, som med simpla medel kan få gamla Seat-Cordoba godkända genom en bilprovningen. Så tävlingen finns allaredan för hushållet, som är på jakt efter en billig gammal andra-bil.

Skrota bil eller byte av motorfästen på Mitsubishi-Grandis i Uddevalla

Behöriga skrotföretag, som brukligen skrotar personbilen för återvinning, attraherar bilinnehavare med stora betalningar. Några naturvänner har föredragit att lämna fordonen här med gott samvete, genom att stoppa vidare körning av försvagning och lägre trafiktrygga bilar. Men via farhågan att använda spårvagnar har den stora efterfrågan trissat upp priserna. De utslitna fordonen kommer att leva vidare. Klimat och trygghetsförfrågan kommer i skuggan av hushållets trygghet under tvungna turer. Så dessa billiga begagnade Seat-Cordoba säljs som aldrig förr. Ur klimatsynvinkel vrids klockan tillbaka många decennier. Och frågan är oumbärlig. Kommer den att stanna där för alltid?