Skrotbilar får en ny chans vid besiktning i Värmdö

Först en påhälsning för fordonskontroll i Värmdö, sedermera kostsamma lagningar på en verkstad, efter minutiöst beaktande att återvinna bilen hos närliggande auktoriserad bildemontering. En stor del av de 40 % ägare, som får allvarsamma tvåor i protokollet, vid den årliga tillsynen, måste gå igenom ekluten. Redan från början gäller det vad 12 månad för de flesta. Länsstyrelsen etablerade den obligatoriska bilbesiktningen för 50 år sedan. Men fordonsbeståndet växte det stabbiga bolaget över huvudet. Så privatiseringen tjugo hundra tio förvånade inte svenska folket alls.

Allt för långa telefontider för bokningar och avbokningar resulterade i många påtvingade körförbud, som ertappade organisationens fiasko. Många nyetablerade kontrollhallar vände dock fort på den dåliga utvecklingen. Med ett system utan tidsbokning för fordonsundersökning i Värmdö, löstes många besvär för nöjda bilägare.

Förändrade bestämmelser för fordonsbesiktning i Värmdö leder vanligtvis till penningstraff

Men flera föreskrifter har nyligen ändrats. Nu gäller inte besiktningstiden som utgår ifrån registreringsnumrets slutsiffran. Inte heller skrota bilen är den bindande kallelsen kvar. Därför måste bilinnehavaren personligen att hålla uppsikt på datum för bilgranskning i Värmdö. Missas detta erhåller fordonet körförbud. Och skulle bilen stoppas av ordningsmakten, kostar det 1 500 kronor i böter. Det är bilägarnas ansvar att känna till det här sakförhållandet. Statskassan bedöms dock öka med över en miljard kronor från nonchalanta bilinnehavare.

Fordonsinnehavare avgör personligen tidpunkt för fordonsinspektionen i Värmdö

Men han/hon kan själv styra, när den första inspektionen i Värmdö ska genomföras. Senast 3 år efter att fordonet registrerats i Sverige. 2 gången är inom 2 år. Därefter ska fordonet besiktas årligen. På Transportstyrelsens sajt kan datumet enkelt hittas. Öppna deras hemsida och skriv in nummerskyltens nummer, så återfinns datumangivelsen där. Felen eller bristerna som hittas indelas i 3 nivåer. En nivå ett-påpekande betyder att den skall repareras innan nästa års-kontroll. Ett nivå 2-påpekande innebär, att det ska fixas inom en viss tid med ombesiktning som påföljd. Klass 3-anmärkning är ett säkerhetsfel, som innebär körförbud omedelbart. Bilen får endast bärgas från bilkontrollen i Värmdö. Och detta leder ofta till återvinning på en ackrediterad bilskrot, som har befogenhet att skrota bilar med skrotningsbevis för avregistrering. Uppmärksamma att många missar att åtgärda lätta kategori 1-felaktigheter. Men sådan flyttas upp en nivå med begäran på ombesiktning vid annalkande inspektion.

Omotiverade brister observeras av personbilsinspektionen i Värmdö

Det kan vara ekonomiskt lönsamt att utföra en simpel självkontroll innan bilbesiktningen i Värmdö. Märkligt nog är det brister med simpla åtgärder, som upptäcker nivå två-felaktigheterna. Att ombesörja en lampa medför en del tillfällen, att bilen godkänns utan efterkontroll för bilinspektionen i Värmdö. Skyltlampor leder bil kontrollanterna, men följs därefter av positions- och halvljus-anmärkningar. Att ersätta en trasig ljuskälla kan möjligtvis förefalla påfrestande för flera. Men det återfinns lätta instruktioner med bilder för de flesta bilmärkena i You Tube. Ett annat problem på äldre bilar är att lambdasondens varningslampa på instrumentpanelen inte släcks.

Många besiktningsmän observerar den finurliga trickset att ta dän instrumentbelysningen. Men oriktigheten indikerar, att personbilen drar onödigt mycket bränsle, så koldioxidföroreningar ökar möjligtvis över vad som är okey. Givaren sitter på avgasröret vid katalysatorrenaren och är enkel att ändra. Den kan köpas till Ferrari från Bildelaronline24.se under tusenlappen. Risken är stor att det här simpla felet kan tolkas som en brist i katalysatorn. I dessa fall kan utgifterna för somliga fordonsmärken överskrida 30 000 kr.

Skrotbilar i Nynäshamn säljes till miljöanpassad bilskrot

Också klagomål på däckdjup är ofta förekommande för besiktning Värmdö. Statistiskt är det flertalet som måste på ombesiktning med nya hjul. Det är märkligt, i och med att det är väldigt enkelt att granska för fordonsägaren. Kraven är åtminstone en komma sex millimeter mönster sommartid och 3,0 millimeter på vintern. Friktionen mot vägbanan minskar på däck under tre millimeter. Så provning under vintermånaderna kan orsaka onödiga problem. Men med enkla verktyg kan omkostnaden, som ett resultat av den årliga bilinspektionen Värmdö, förbli låg av den smarte fordonsägaren.