Bilskrot tävlar om uttjänade Nissan-Micra

Bra besiktigade Nissan-Micra har fått en försäljningsframgång som inte någon gång tidigare avnjutit. Detta beror på den uppkomna situation med den rådande fruktade covid-19. Skräcken att åka allmänna bussar har inte avtagit via Regeringens rekommendationer. Under flera år har Regeringens beslut varit riktade mot strypa att skrota bilen och användning av personbil. Riksdagens, höjda bensinpriser och trängselskatt är en del dylika typfall. Det har utmynnat till betydligt mer åkturer till och från arbetsplatsen har åkts med buss. Så hushållets andra-bil har fått retirera för andra köp.

Men nu saknas andra-bilen mer än allt annat. Den oförutsebara morgondagen har lett till att få nytillverkade bilar avyttras till gemene man. Vilket omfattar de flesta statusprylar. Men en begagnad Nissan-Micra bryter mönstret på ett frapperande vis.

Nissan-Micra konkurrerar med kollektivtrafiken

Rådande förmaningar från Regeringen, som 2 m avstånd samt munskyddens lägre innebörd, har ökat människors olust att använda kollektivt. Att regeringens även rekommenderar vanligt folk att köra bil förändrar inte misstron. Men alla av hushållet har inte tillgång till en personbil. På grund av detta är det mer centralt än allt annat att skaffa ytterligare en gammal Nissan-Micra, så att alla i familjen kan färdas på ett betryggande sätt. För referenserna i all anseende, fungerar nog 2 m-bestämmelsen för sittande människor. Men för personer i trafik på begränsade ytor låter det mera som en önsketänkande. Därför bör förvärvande av en andrabil ställas i främsta rummet.

Uttjänta Nissan-Micra rullar vidare

Billiga besiktigade Nissan-Micra med stora CO2gaser och undermålig trafiktrygghet kan i de flesta fall ses som uttjänta bilar. Förutom att återvinna personbilen har de blivit attraktiva för den olagliga brottsligheten för otillåten utskeppning speciellt till Afrika. Där är avkastningen sisådär elva gånger större än motsvarande svenska priser. Och det har vuxit fram många mindre bilverkstäder, som med anspråkslösa reparationer kan få de uttjänta Nissan-Micra igenom en bilprovningen. Så konkurrensen förekommer allaredan för familjen, som är på jagande efter en prisvärd besiktigad andra-bil.

Bilskrot levererar skärmkant till Isuzu i Partille efter demontering

Godkända skrotföretag, som normalt kasserar bilen för demontering, attraherar bilägare med höga betalningar.

Några naturvänner har utsett att lämna fordonen här med gott samvete, igenom att hejda mer körning av miljöförsämring och mindre trafiktrygga fordon. Men via rädslan att använda allmänna bussar har den stora efterfrågan ökat priserna. De utslitna personbilarna kommer att leva vidare. Natur och trygghetsfrågor är sekundärt av hushållets trygghet under tvungna resor. Så de här bättre begagnade Nissan-Micra säljs som aldrig förr. Ur klimatsynpunkt är det ett steg tillbaka otaliga decennier. Och frågan är oumbärlig. Kommer den att stanna där för jämnan?

Bilskrot tävlar om uttjänade Renault-Caravelle

Bilskrot tävlar om uttjänade Renault-Caravelle

Bättre kördugliga Renault-Caravelle har nått en försäljningsframgång som inte tidigare varit med om. Och det beror på den uppkomna omständigheten med den nuvarande fruktade covid-19. Ångesten att använda kollektivt har inte ebbat ut igenom Regeringens uppmaningar.

Alla fordon når inte bilskrotning i Dalsjöfors

Alla fordon når inte bilskrotning i Dalsjöfors

Snarare för att transportera bilen för bilskrotning i Dalsjöfors valde ett antal bilinnehavare att lämna sin skrotbil i det gröna. Kommunerna fick otaliga anklagelser på grund av den stigande miljöförsämringen, som de här bilvrak vållar skog och sjöar.