Skrotade Kia-Carnival bilar får make-up

Det nya miljöfilosofin har förr förpassat gamla personbilar som Kia-Carnival till bilskroten. Men nu har ett antal årtiondens klimatarbeten kastats över ände. Det är allmänt känt att gamla uttjänta bilar är den största förstärkande skälet till de ökande föroreningar i luften. CO2 åstadkommer växthuseffekten med smältande ismassa, och rubbar klimatet med naturförstörelse som resultat.

Samhälleliga påverkning, som ökade bensinpriser och bilskatter samt skatt på trängsel har pressat fordonsinnehavare att tänka om mot elektrifierade bilar. En vetenskapsman på Motormännen påstår, att Kia-Carnival som nått tio års ålder borde lämnas in till en behörig skrotföretag för demolering och återvinning, för att klimatet någonsin skall kunna bärgas. Allt det här har gjort att fler skrotat hushållets andrabil och åker med allmänna bussar huvudsakligen till jobbet. Men den aktuella Covid 19 viruset har förändrat den fortlöpande processen radikalt. Försäljningen av billiga kördugliga Kia-Carnival är suget enormt stort. Människor annonserar om att köpa dessa klimatmonster. Hur kan denna situation vara rimlig?

Kia-Carnival konkurrerar med kollektivtrafiken

Allmängiltiga inrådan från Regeringen, som två m avstånd och munskyddens mindre innebörd, har höjt gemene mans motvilja att resa kollektivt. Att folkhälsomyndigheten också tipsar gemene man att köra bil förändrar inte misstänksamheten. Men hälften av familjemedlemmarna har inte tillgång till någon bil. På grund av detta är det viktigare än allt annat att införskaffa ännu en körduglig Kia-Carnival, så att alla familjemedlemmar kan färdas på ett obekymrat sätt.

För rekommendationerna i all anseende, fungerar nog tvåmeters-regeln för sittande personer. Men för människor i rotation skrota bilen Göteborg på svårframkomliga ytor framställs det mer som en framtidsvision. För den skull bör införskaffade av en andrabil gynnas.

Uttjänta Kia-Carnival rullar vidare

Bra begagnade Kia-Carnival med stora växthusgaser och dålig trafiktrygghet kan i en del fall betraktas som skrotbilar. Bortsett från att återvinna bilen har de blivit lockande för den förbjudna brottsligheten för laglös utrikeshandel särskilt till Väst-Afrika. Där är vinsten sisådär 11 gånger mer än liknande svenska priser. Och det har etablerats en mängd små bilverkstäder, som med simpla metoder kan få gamla Kia-Carnival godkända genom en bilprovningen. Så konkurrensen råder allaredan för hushållet, som är på jagande efter en prisvärd körduglig andra-bil.

Dumpning av skrotbilar i Motala är en dålig affär

Legitimerade bilskrotar, som normalt kasserar fordon för demontering, attraherar fordonsinnehavare med höga betalningar. Några miljövänner har valt att lämna personbilarna här med gott samvete, igenom att upphöra med vidare åkande av försvagning och lägre trafiksäkra personbilar. Men genom rädslan att åka allmänna bussar suget efter den gamla bilen trissat upp priserna.

De utslitna fordonen förblir antagligen på vägarna i många år framöver. Klimat och ärenden kommer i andra hand av familjens säkerhet under tvungna resor. Så dessa billiga begagnade Kia-Carnival säljs som aldrig förr. Ur klimatsynvinkel vrids klockan tillbaka många årtionden. Och frågan är oundgänglig. Kommer den att stanna där för alltid?

Alla fordon når inte bilskrotning i Byske

Alla fordon når inte bilskrotning i Byske

Det fanns en epok, då avståndet för bildemontering i Byske bara var bakom hörnet. Skrotföretagen livnärde sig till stor del genom pengarna från fordonsinnehavarna för skrotning och avregistrering. Det erlades en obligatorisk bilskrots skrotpremie, som var ett alternativ till illegal avhysning.

Skrotade Nissan-Nismo bilar rustas upp

Skrotade Nissan-Nismo bilar rustas upp

Under närvarande virus sjukdomen är avyttring av kördugliga Nissan-Nismo på väg att slå rekord. Igenom ihärdig klimatmässiga klander och politiska avgörande har en bromsande men säker skiftning från bilåkande till kollektivåkning upptäckts.